V e-shopu Alue.cz jsou nové křišťály z Madagaskaru. - Aktuální výběr ZDE
Sledujte Zápisníček, kde vycházejí aktuální zprávičky. Nejnovější příspěvek: 01.12.

Česká škola utlačuje dětské mozky, tvrdí neurolog

27. září 2013 v 2:54 | Alue K. Loskotová |  Zajímavosti
Česká škola utlačuje dětské mozky, tvrdí neurolog
V pondělí 2. září usedly tisíce školáků opět do lavic, většina z nich se těší na kamarády, ale méně už na učení, které je čeká. Aby ne. Ze zdravotního hlediska jsou pro děti mnohem zdravější prázdniny než biflování ve škole, které vytváří jen negativní postoje. Alespoň to tvrdí náš přední neurolog MUDr. Martin Jan Stránský, který usiluje o změnu v přístupu k učení a výchově jako takové.

"Děti by se ve škole měly hlavně učit jak řešit problémy a jak přemýšlet. A v tom je český školský systém špatný. Děti musí znát nazpaměť fakta, která mohou najít za minutu na internetu anebo v knize, ale neučí se přemýšlet," upozorňuje MUDr. Martin Jan Stránský, neurolog a přednosta Polikliniky Na Národní v Praze.

"Žák ve škole dostane špatnou známku za to, že neví, kdy přesně se narodil a zemřel Karel IV., žádný učitel se ho však nezeptá na to, co pro něj Karel IV. znamená a nediskutuje s ním o smyslu českých dějin pro dnešní moderní dobu," dodává neurolog.
Ale právě takovéto otázky rozvíjejí myšlení, a tím i samotné funkce mozku.



Důležité podněty pro přemýšlení
Základní funkce lidského mozku se vyvíjejí do sedmi let věku. Zhruba v této době máme postaveny hlavní trasy - lze je přirovnat k dálnicím, s jejichž pomocí se lze dostat na nejdůležitější místa v zemi. Kolik dalších okresních a lokálních silnic, které na sebe různě navazují a protínají se, bude v průběhu příštích desítek let vytvořeno, záleží na tom, jak moc podnětů získává mozek pro přemýšlení.

"Pokud se tedy děti ve škole musí biflovat data a fakta, nebo si například potřebujeme zapamatovat telefonní číslo, je to prosté. Informace se uloží na pomyslnou "poličku" a čekají na své využití. Když je ale příliš často nepotřebujeme, po nějaké době zapomeneme, kam jsme je vlastně dali a pravděpodobně je již nenajdeme," vysvětluje neurolog.

Přemýšlení ale spustí celý složitý proces, při němž musí spolupracovat různé části mozku. A přesně tak by měla vzdělávat škola naše děti.
"Čím větší část mozku je funkční a čím je mozek více integrovaný, tím lépe se dokážeme vypořádat se stresy, máme více zájmů a jsme produktivnější do vyššího věku. S minimální nadsázkou můžeme tvrdit, že způsob výuky v českých školách přispívá k omezení základního vývoje mozku," konstatuje MUDr. Stránský.

Řada věcí, na kterých si učitelé zakládají, jsou zbytečnosti
Ne všechny dovednosti, na kterých si čeští učitelé zakládají, jsou v životě k něčemu. Například krasopis, na který se tolik pohlíží už v první třídě či správně odříkaná vyjmenovaná slova ve třídě třetí.

"Pro život nic takového nebudou potřebovat. Kdo z nás dospělých vůbec píše krásným pravopisem? Rodiče by neměli trestat potomky za to, že něco nevědí, ale spíše je nutit k tomu, aby byly tak dobré, jak samy dokážou. A pokud škola selhává v tom, že by děti měla vést k tomu, aby se samy v rámci výuky zdokonalovaly, pak bychom alespoň doma měli místo trestů děti motivovat ke snaze o věcech přemýšlet," radí neurolog.

Nutit děti znát fakta, aniž by v podstatě chápaly, proč je musí znát, je zbytečné. Mnohem efektivnější je podporovat jejich zvídavost otázkami namísto úkolů a dávat věci do otevřených souvislostí, které stimulují nutnost docházet k rozhodnutím na základě logických souvislostí.

Každé dítě je jiné a je k tomu potřeba tak přistupovat
"Měli bychom naše mozky chránit před uměle vytvářeným stresem. Jestliže to platí u dospělých, u dětí je tato potřeba ještě silnější. Každý člověk je jiný. Proto naše potomky nenuťme k tomu, co si myslíme, že je nejlepší," radí doktor Stránský.

Stejně je například dobré pohlížet i na načasování domácích úkolů. Zatímco děti, které jsou více fyzicky aktivní - či dokonce hyperaktivní - se potřebují nejprve odreagovat a úkoly nejraději dělají až večer, jiné děti si raději hned splní povinnosti a večery tráví po svém.
Ať je to jakkoli, systém, který dítěti vyhovuje, by se měl stát jakýmsi řádem. "Děti - a lidi vůbec, potřebují řád. Jestliže vědí, že je například od pěti do šesti čeká pravidelně nějaká povinnost, dokážou si nejen dobře strukturovat čas, ale i své emoce a myšlenky. Navíc si tak odmalička zvykáme na to, že i v dospělosti se mnoho věcí odehrává v rámci nějakého vymezeného řádu," uzavírá téma MUDr. Martin Jan Stránský.




linka
Kam dál:
• Líbí se vám tyto stránky? Doporučte přátelům adresu http://aluska.org/
• Líbí se vám publikované články? Za pár dní vám může pošta doručit i knihu! - Podrobnosti ZDE
• Používáte Facebook? Pomozte propagovat tento článek a použijte prosím tlačítko ,,To se mi líbí" níže pod reklamou, děkuji!
• Chcete mít přehled o videoaktivitách Alue na YouTube? - Můžete se přihlásit k odběru: ZDE
...
Elektronický obchůdek: www.kramky.cz/alue
 


Komentáře

1 petr petr | 27. září 2013 v 7:14 | Reagovat

kdyby se děti učili ve škole přemýšlet přestali bychom být ovládání illumináty/reptiliány, naštěstí se matrix rozpadá :-)

2 Nasgol Nasgol | 27. září 2013 v 8:05 | Reagovat

Kdyby se radši říkalo, že škola je jen teoretická, někde i s lechčí praxí nalejvárna... 1. fakt
A že je třeba se praktických znalostí a těch, který se ve škole nenaučí, musí doučit nejlépe každý sám ... 2. fakt
Přeci jen škola má připravit člověka na POVOLÁNÍ, která existuje, ví se o něm a je z čeho čerpat info a ne na něco, co je přirozené, zřejmě... 3. fakt

Tak by asi nebylo tolik divného povinku. Ostatně ani nwm, co všichni tak od školy očekávájí. Stačí se podívat jaké materiály znají, z čeho vyučují, co vyučují. Tak je zřejmé, že chtít po nich něco, jako např. jakýkoliv další rozvoj, je trošku nad rámec školy.

3 Alue Alue | 27. září 2013 v 9:10 | Reagovat

[2]: Lapidárně řečeno: Když nemůžeme od školy nic moc čekat, na co tam vůbec chodit? - A příprava na povolání? - O tom by se dalo hodně diskutovat, protože si tě nakonec stejně musí zaučit sami, ze školy znáš velký prd s mátovým sosem.

4 Morwen Morwen | 27. září 2013 v 10:20 | Reagovat

Příprava na povolání tak maximálně na středních odborných školách a některých VŠ. Je fakt, že málokterý učitel se snaží v dětech rozvíjet samostatné myšlení a i ti, kteří se o to snaží, mají těžkou pozici v tom, že děti nechtějí přemýšlet. Doučuju děti angličtinu a dokopat je k samostatnému myšlení je fakt nadlidský úkol, protože na to nejsou zvyklé a tedy jakýkoliv pokus tímto směrem samy bojkotují. Dokud tedy nebude samostatné myšlení zavedeno povinně v osnovách, tak to bude těžké furt. Zároveň ale berme na vědomí, že učení bylo obvykle o memorování faktů, od starověku po teď a i toto opovrhované biflování nutí mozek rozšiřovat si paměť a používat ji efektivněji, což taky vůbec není k zahození.

5 K. L. K. L. | 27. září 2013 v 10:34 | Reagovat

Jak říkal Igor Chaun na jedné z jeho přednášek: „Ve škole mě učili mnoho „důležitých“ informací pro život, třeba jakou hustotu má Barium, ale že existují andělé a že s nimi mohu komunikovat, tak to mi neřekli, anebo jsem měl angínu, když jsem to brali.“

6 katrin katrin | 27. září 2013 v 10:46 | Reagovat

škola je tu jen od toho, že to připravuje lidi na povolání - tedy ráno vstát, pak trávit 8,5h min někde kde děláš něco na něčí povel, pak spát a druhý den zas.. ve školce děti učí vstávat a být někde jinde než doma (a můžou si tam hrát), ve školním věku už vstávat umí, tak je učí, že jsou někde jinde kde si už nemůžou hrát, ale musí sedět a dávat pozor (a je jedno, jestli to co jim učitel říká je "dobré" a nebo "špatné"). No a postupně se na zš prodlužuje doba strávená ve škole, na střední se už k tomu přidají i nervy z testů a stres a na vš už na sebou máš ten pomyslný "bič" sám. V zaměstnání je pak nedobrovolné vstávání, trávení času jinde a dělání něčeho, co ti druhý nakáže, stres a jako bonus strach ze smrti - když nebudeš dělat to co ti tu společnost nakáže, tak práci mít nebudeš, tedy nebudeš mít peníze a  zemřeš.

7 katrin katrin | 27. září 2013 v 10:48 | Reagovat

...takže to, zda bude škola pouhou "nalévárnou" a nebo v ní děti budou "myslet", tento problém nevyřeší.

8 aves passeri aves passeri | E-mail | Web | 27. září 2013 v 12:58 | Reagovat

[7]: Jo, hezky řečeno. Školství bylo odedávna spojeno s "výchovou" a "vzděláváním", které měly vést k tomu, aby se žák zapojil do společnosti. Aby se tam naučil všechno to, co je pro chod té společnosti zásadní. My máme takovou společnost, jakou máme, s takovými preferencemi, jaké má. Tak holt máme i takovou školu. Tu běžnou. Ale i ty alternativní školy fungují na stejném principu, tj. zformovat žáka do té podoby, kterou považujeme za užitečnou... pro něj, pro nás. Byla bych ráda, kdyby školství vzali do ruky místo ekonomů třeba filozofové a psychologové a kdyby si konečně lidé vyjasnili, jakou společnost opravdu chtějí, jakého člověka opravdu chtějí a vytvořili i takovou školu. No, je to přání podobně idealistické jako byly ty dva články od Alue o jejích představách ideálního světa :-) Ale kdo ví, třeba se jednou dočkáme...

9 Ameline Ameline | 27. září 2013 v 13:54 | Reagovat

Z části je to pravda... nicméně všichni pořád škola, škola - a co rodina? Ty důležitý věci se má dítě naučit od rodičů a ne z nějáké státní instituce. Schodneme se na tom, že stav ve škole je tristní. Jenže změna se musí udát v prvé řadě doma, ne honit děcka z kroužku do kroužku, ne posadit před telku... To dělá atmosféra a hodnoty společnosti, tohle jsou jen pomyslné vrcholky ledovce.

Znám mladou učitelku na pvním stupni. Na některých školách by ta vůle zjevně byla - kdyby to nesabotovala samotná omladina, samozřejmně ne vlastní vinou, ale prostě co se třeba děje - prý když holčička nemocná zkolabuje od horečky, pošlou ji domů a druhý den je ve škole zas, jen vybavená paralenem aby jej učitelka dávala... na hodně dětech je prý strašně vidět, jak chybí někdo, kdo by se jim věnoval, že jsou přímo "hladové" po obětí - a  rodiče čekají, že tohle všechno za ně zprostředkuje právě ta škola... Pak je učte myslet, když neumí mnohem základnější věci...

10 Iv Iv | 27. září 2013 v 14:03 | Reagovat

Na začátku školního roku užitečná debata.. Prázdniny devět až deset měsíců - to teď cituji z představ mých loňských žáků, prý mají na vše počítače a google.. Mnozí vstávají během prázdnin po desáté, jsem pro postupné a nenásilné změny, že k nim postupně nebo velmi rychle dojde, je jasné

11 Eva Eva | 27. září 2013 v 14:15 | Reagovat

[7]: Ale někde se začít musí.

12 katrin katrin | 27. září 2013 v 17:46 | Reagovat

kdyby si konečně lidé vyjasnili, jakou společnost opravdu chtějí, jakého člověka opravdu chtějí a vytvořili i takovou školu ...mě to připadá zvrácené formovat člověka podle společnosti, školy bych zrušila

Líbila se mi Alue představa v tom ideálním světě, že by se každý učil dobrovolně to, co ho baví (a v čase, kdy bude chtít). Jestli by se tomu říkalo škola nebo zájmový kroužek už je celkem jedno.

13 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 27. září 2013 v 19:36 | Reagovat

Je fakt, že to školství potřebuje trochu oživit. Prakticky se vůbec nezměnila taktika už os středověku - tabule, židle, kniha a tlak času.

14 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 27. září 2013 v 21:10 | Reagovat

Já jsem člověk, který se vzdělává rád. A kdyby byly školy takové, jaké si představuju já, tak bych tam chodila klidně až do šedesáti.
Nemá cenu se dřít a učit se nazpaměť informace, které jsou neužitečné a zbytečné? Vždyť to co mě baví a zajímá mě to, tak si to pamatuju. Popřípadě si to stačí jednou přečíst v sešitě.
Mě vlastně strašně baví zapisovat si něco do sešitů. Ano. Učitelé by nám měli nadiktovat poznámky. Mám nové pastelky a tak je potřebuju využít. Ale neměli by nutit všecko umět nazpaměť. Každý si z toho vybere to své.
Jo a taky by se mělo nějak zakročit proti tomu aby se žák bál chodit do školy a poté by zase měl strach vrátit se kvůli špatné známce domů. To se děje hlavně na základkách, protože malé děti se ani nemůžou pořádně bránit.

15 Myšák Myšák | Web | 27. září 2013 v 21:10 | Reagovat

[8]: Psychologové ne, prosím ti ne...

16 Nasgol Nasgol | 28. září 2013 v 10:07 | Reagovat

[3]: Jop, to už jsou další věci z toho vyplívající :), že každá firma má uplně jiné požadavky, jiné metody práce atd. atd. atd... Stačí se jen vžít do role zaměstnavatele, majitele firmy

17 aves passeri aves passeri | E-mail | Web | 29. září 2013 v 12:22 | Reagovat

[12]: Společnost, pro kterou bude zásadní to, aby člověk nalezl své poslání, to, čím může světu nejlépe prospět, a tak se mohl naučit a dělat to, co je mu nejbližší a co nejlépe umí... pro kterou bude zásadní právě tahle svoboda... taková společnost může podle mě vytvářet školy, nebo prostě prostředí, které lidem něco takového zprostředkuje. Podle mě tu bude vždycky společnost lidí, která bude vychovávat a formovat své děti k nějakému obrazu... jde o to, k jakému obrazu to je. Pokud je to k obrazu svobodného ohleduplného člověka, který takovou společnost nenaruší, nemám s tím žádný problém. Jen chci takovou společnost vidět, když dnes najít svobodného a zároveň i ohleduplného člověka je téměř nemožné :-) Ono je to fakt taková utopie, jak jsem o ní psala:-)

18 Alča Alča | Web | 30. září 2013 v 16:38 | Reagovat

My máme ve škole jednu úplně blbou tlustou učitelku a ta nám dává těžké testy a PČ musíme sázet strom a jenom hrabem listí....
Nebylo by lepší učit se, jak hrabat listí?
:D

19 Alue Alue | 1. října 2013 v 9:36 | Reagovat

[18]: :D !!! Palec hore za vtipný koment!

20 Vika Vika | E-mail | 5. října 2013 v 21:35 | Reagovat

[6]:Moc hezky jsi to napsala, dokonce jsem si to opsala... :)
Pěkný den.

21 Caroline Caroline | 2. května 2015 v 13:29 | Reagovat

Tohle je momentálně můj problém. Už déle cítím, že ve škole mají špatný přístup. Z vlastní zkušenosti vím, jací jsou dneska učitelé(neříkám že všichni) ..přijdou do třídy se špatnou náladou a jak už si Aluško psala o tom jak si lidé mezi sebou kradou energii, tak přesně toto pak učitelé dělají u nás. Jelikož jsme mladší, tak si myslí že si s námi můžou jakkoli manipulovat. Nemám ráda když mi někdo starší říká, že se toho dřív učilo víc a že dnešní generace je naprosto nevychovaná a tupá. Kdyby si tak uvědomovali, že za to z části může dnešní systém. Už od 7 třídy, co k nám přestoupili učitelé z gymplu, sem se v učení zhoršila. 8 třídu beru jako rok kdy se v mém životě nic podstatného neudálo, maximálně jsem se zhoršila ve škole ještě víc a ve finále jsem nedělala ani pořádně to co mě baví. A pak jsem náhodou narazila na tyto stránky. Aluško ani nevíš jak moc ti jsem vděčná! Vše co jsem se tu dověděla je pro mě mnohem víc podstatnější než co jsem se za těch 9 let naučila ve škole a školce. Jsem tak ráda, že tu jsi a pomáháš lidem otevírat oči. Konečně se mi začalo dařit v hudbě, naučila jsem se mít ráda samu sebe, cítím se být víc vyrovnaná.
Takže bych ti chtěla mooooooooc poděkovat a hlavně chci aby si věděla, že to co děláš má nějaký smysl. Lidé jako ty tu jsou potřeba !! :) Děkuji Ti moc!

22 Alue Alue | E-mail | Web | 2. května 2015 v 19:46 | Reagovat

[21]: Díky :)

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama