Kniha Anděl strážný: Je v prodeji na Alue.cz ZDE!
Sledujte Zápisníček, kde vycházejí aktuální zprávičky. Nejnovější příspěvek: 15.7.

Nenosit boty má velký smysl

10. června 2014 v 2:54 | Alue K. Loskotová |  Zamyšlení
Už jsem v minulosti psala o tom, že na mě lidi koukají trochu divně, když kolem nich projdu bosky. Chodník, silnice, tráva, je mi to jedno, jdu si bosky, když můžu. Ať na mě kouká kdo chce, neví o co přichází. Většina lidí nedokáže pochopit, co mě na tom tak naplňuje, ale těch důvodů je mnoho a jsou opravdu pádné.

Příroda mi dala ploché nohy, díky kterým jsem si prožila hodně bolesti jako dítě. Postupem času jsem však zjistila, že ploché nohy nejsou bolestivé jako takové, že ony NEJSOU MŮJ PROBLÉM, jak mě pořád všichni učili.
Naučila jsem se mít svoje nohy ráda, i se obdivovat tomu, že jsou krásné. Nějakou dobu mi to trvalo, ale nakonec jsem se do toho stavu naprostého sebepřijetí dostala... A také jsem zjistila, co nás ,,platfusáky" vlastně tak strašně bolí. Nejsou to naše nohy, ale BOLÍ NÁS BOTY. Respektivě nepřirozené prostředí, do kterého nohy každý den všichni strkáme.

Protože plochá noha je citlivější na cokoliv nepřirozené, hlásí mnohem jasněji než noha zdravá, že je něco v nepořádku a že se jí něco nelíbí. Jinak než bolestí to neumí... Zdravá noha vydrží více, ta zatne zuby a začne bolet, až když člověk zajde do extrému. Třeba že stráví celý den na jehlách.



Když cítím bodavou bolest nohou po delší chůzi, potom jediné co stačí, je SUNDAT SI SANDÁLKY nebo tenisky a v okamžiku, kdy dostoupím plochou nohou na holou zem, projede celým mým tělem obrovská úleva, spojená se slastí. Něco podobného, jako kdyby vám po velice náročném dni někdo dělal profesionální masáž zad se vším všudy a vonnými olejíčky k tomu. - Vzdychnu úlevou a bolest je najednou pryč, jako když utne. Netrvá to ani půl minuty, a to je to velice intenzivní.

Jeden z důvodů, proč fakt nemám ráda zimu je, že v ní nemůžu chodit bosky. Můžu, když je mokro nebo chladno, ale ne v mrazech. Mnohdy se mi ale stane, že v zimě jdu v těch svých kožených kozačkách a i když jsou mi volné a dobře prošlápnuté, moje nohy po hodině chůze začínají bolet a já musím vydržet až do konce. Nejhorší to je při pozdních návratech domů, když vám ujede spoj a vy tu hodinku jdete pěšky. Dost blbé je to i ve chvíli, kdy má člověk punčocháče a nechce si je zničit. Ach ta móda... Chce to více nošení delších sukní.

Pokud je bota zdravotní, tzv. ortopedická, bolí mě z ní noha už za deset minut, protože mě ta bota ještě tlačí i tam, kde klenbu prostě nemám... A noha trpí jako zvíře.

Když jsem byla malinká, máma mě učila zajímavé protiklady:

,,Choď hodně bosky venku, když je hezky. Holá země masíruje plosky a nožičky budeš mít zdravější."
To jsem dělala ráda, bavilo mě to. Kolem domu byla dost velká zahrada, trávník, pozemek a nebyl proto problém být venku, chodit bosky, masírovat nohy a cítit se u toho komfortně.

,,Choď hodně po špičkách, to se ti klenba zformuje."
Zkoušela jsem to v dobré víře, ale efekt to nemělo, po chvilce nohy bolely a po letech zjišťuji, že způsobovat si bolest opravdu není dobré považovat za proces samoléčby. Navíc chůze po špičkách je nepřirozená pro páteř a není zdravá pro celkové držení těla. Když se po nich člověk občas sám projde, je to v pořádku, ale dlouhodobě to v pořádku není. Nakonec jsem i ráda, že jsem to příliš často nepraktikovala.

,,Nos ortopedické boty, tady máš, tyhle mají dobrou výztuhu." - a ,,Choď neustále v papučích, nechoď doma bosky... Kde máš papuče?!" - To bylo pro mne dost matoucí. Takže venku mám, ale doma nesmím...?
Z ortopedických bot mě bolí nohy strašlivě, přesto jsem v nich se zatnutými zuby vydržela celou školku, základní školu, kus střední, chodila jsem v nich i doma. Moje maminka - když byla ještě zdravá a nějak to fungoval, to mi bylo max. 6, takže je to opravdu dávno - mi i dokonce v dobré víře doma vyráběla podložky pod klenbu nohy, co mi dávala do bot.
Neustále se mi slibovalo, že když budu cvičit na nohy, chodit bosky, po špičkách, když budu dělat cviky pro plochou nohu a když budu dlouho chodívat v ortopedických botách, tak že se mi to spraví... Nespravilo se mi vůbec nic. Jen jsem hromadu let trpěla bolestmi, které nebyly vůbec nutné.

Mírné zlepšení klenby nohou (a silné zmírnění bolestivosti z bot, předtím jsem ušla sto metrů a už to bolelo) jsem paradoxně zaznamenala po dlouhodobé detoxikaci organismu podle Jonášovy metody. Žádný z preparátů nikdy neměl nic společného s napravováním plochých nohou. Dodneška tomu moc nerozumím, ale je to pro mne něco jako zázrak. Možná mě v tomto směru ještě nějaký vývoj k lepšímu čeká, přestože jsem už Jonášovky vyměnila za jiné metody. Nebo je možné, že nohy přestaly tak moc bolet právě proto, že jsem je tehdy přestala považovat za ,,problémové" a přijala jsem je jako svoji součást.

Postupem času jsem se naučila s tím žít, učila jsem se sebelásce a pozorovala jsem, co dělá mým nohám dobře a co ne.
Ortopedická bota, tzv. ,,zdravotní" je pro mě nepohodlná, bolestivá a nepřinesla mi v životě nikdy žádné výhody. To je přesný opak toho, co tyto boty slibují a co se od nich všeobecně čeká!
Naopak úplně ploché rozšmajdané boty, jsou pohodlné a noha z nich bolí většinou úplně minimálně. - Údajně pro mě absolutně nevhodné. Dneska se snažím pořizovat pohodlné ploché boty, co si můžu rozšmajdat.
Ortopedická doporučení už jsem s konečnou platností absolutně zavrhla a kdyby někdy v teoretické budoucnosti moje případné děti po mě ploché nohy podědily, prostě bych jim sebrala boty a bylo by to vyřízené... :D

A pak došlo nové poznání: Když mě nohy bolí tak moc, že už to nejde vydržet, sundání bot OKAMŽITĚ zastaví jakoukoliv bolest, i tu co vystřeluje do nedohledných částí těla. Najednou všechno přestane a já ujdu ještě mnoho hodin, klidně naboso, kdežto v botách by bylo nutné dělat přestávky a pak bych stejně odpadla.

Máte ploché nohy? - CHOĎTE BOSKY


Začátky jsou náročné v tom smyslu, že nohy nejsou zvyklé na nerovný povrch. Když je celý život mačkáme v nějakém modním škrpálu, úplně zdegenerují a něco, co je jim přirozené a pro co byly přírodou stvořeny, se jim nelíbí.
Beton je drsný, každý kamínek se zapichuje do paty, noha po chvilce začíná pálit, její kůže je podrážděná, a někdo má dokonce z toho i pliskýře.
To jsou všechno nepříjemné počáteční projevy, které by postupem času odezněly, protože noha by si sama zvykla a začala by si to naopak užívat. Ale moderní člověk digitální doby chce hned všechno okamžitě, TEĎ, instantně, ten na nic čekat nebude... A je mu to nepohodlné, takže si zase boty nazuje a už se k tomu nevrátí... A diví se, jak někdo může chodit bosky, protože je to přece tak ,,strašné".

Inu, jiný člověk tak chodit může. Protože jeho noha ví, co je přirozené. - Bota přirozená není.

Moje neoblíbenějš procházky jsou ty, kdy je teplo, beton nebo chodníček je mírně nahřátý. Z domu vyjdu tak, že boty si nesu v ruce, nebo zavěsím někam na tašku. Když narazím na ostrý hrubý štěrk (ten opravdu příjemný není), boty nazuju, přejdu ho, pak zase zuji a jdu dál. Tímto způsobem ujdu mnohem delší vzdálenosti než normálně, je to velice pohodlné, zdravé a naprosto bezbolestné.

Také chůze je vědomá. Moderní člověk je zvyklý prostě jít, jako buldozer, nekouká nalevo ani napravo. (... a nepozdraví) Tak se mu docela snadno stane, že přistane botou v atomovce (tím je myšlen exkrement, zpravidla psí a dle Murphyho zákona schválnosti čerstvý a lepivý.), nebo zašlápne nějakého živého tvora, který za nic nemůže, jen se mu zrovna připletl do cesty. (Hlemýžď vám neuhne, i kdyby stokrát chtěl a zkuste ho nechtěně zašlápnout bosou nohou. To nejde, protože okamžitě reagujete na překážku, kdežto necitlivá noha v botě udělá *křup* a šnek má po ptákách. Vaše omluva je mu poté *víte na co*...)
Když jde člověk bosky, nemusí mít zrak neustále zaměřený na zem. Rozhlíží se kolem, jde s hlavou vztyčenou, ale zhruba více mapuje, po čem chodí, případně co bude následovat jako další... Uvědomuje si to. Vnímá odlišnost různých povrchů a dává si pozor, kam šlape. Když jdete bosky, v podstatě díky tomu nejsou nehody, které běžně vznikají z čisté lidské nepozornosti. Protože lidem díky botám je opravdu obecně jedno, po čem šlapou. Nedívají se na to.

Takže ten obecný ,,argument" proti chození bosky ,,No fuj, co když šlápneš tou bosou nohou do atomovky," je vlastně přesně naopak. Lidi bez bot do nich nešlapou, nejdou totiž jako buldozer.

Bosá chůze je vědomá chůze, je velice relaxační, naplňující a přináší velké množství požitků.
Někdy chodím bosky různě po okolí a u toho si vezmu do ruky sloupeček čokolády. Je to skvělé. Představte si, že jdete, masírujete si nohy, stimulujete všechny reflexní body v těle (to vás silně energetizuje, orgány úplně vibrují blahem), u toho vnímáte rozlišnost povrchů, což vás uspokojuje, je to zajímavé a u toho ci cucáte čokoládu. Z takové procházky existuje pouze jeden jediný výsledek: Budete po chvíli ten nejspokojenější člověk na celém světě a zachováte si snadněji po dlouhou dobu pevné zdraví.




Kam dál:
• Líbí se vám tyto stránky? Doporučte přátelům adresu http://aluska.org/
• Líbí se vám publikované články? Za pár dní vám může pošta doručit i knihu! - Podrobnosti ZDE
• Používáte Facebook? Pomozte propagovat tento článek a použijte prosím tlačítko ,,To se mi líbí" níže pod reklamou, děkuji!
• Chcete mít přehled o videoaktivitách Alue na YouTube? - Můžete se přihlásit k odběru: ZDE
Elektronický obchůdek: www.kramky.cz/alue
 


Komentáře

1 Fox Fox | E-mail | 10. června 2014 v 3:27 | Reagovat

To je brutus. Já taky moc rád chodím bosky, je to velice příjemné ale bolí to když se nenašlapuje jemně. Jestli si na to nožka zvykne nebo ne, to nevím protože jsem se dál nedostal. Chodím tak po venku jen velmi výjmečně. Mám taky ploché nohy a bolí mě dost často. Že by mě ale mohla bolet bota, to mě nikdy nenapadlo, ale asi to je vážně pravda, protože taky pociťuji velkou ulevu po vyzutí. Všici se mi smějí že neustále nosím nazouváky, případně sandálky, ale botasky jsou mi nepříjemný, takže nazouváky jsou skvělá volba. A fakt jsou nejlepší starší prošláplý botky, v těch mě taky nožka skoro nebolí.

2 Nikola Nikola | 10. června 2014 v 7:00 | Reagovat

no když jsem nedávno chtěla překonat potůček tak jsem si vyzula boty abych si je nenamočila :D jsem myslela že mi ty nohy buď zmrznou v té vodě nebo dostanu křeč :D

3 Isidor Isidor | E-mail | 10. června 2014 v 8:17 | Reagovat

Pan Július Pataky, vynikající reflexní terapeut, běhá bos maraton. Dokazuje tím, že pokud je člověk naprosto zdráv a nepotřebuje důkladnou masáž žádné reflexní plošky, chodidlo se ani v nejmenším na žádném povrchu nezraní.

4 lenka f lenka f | E-mail | 10. června 2014 v 8:29 | Reagovat

No je to paráda a příjemná masáž to je. Já sice ve městě nechodím bosa, ale na zahradě nebo na dovolené si taky ráda boty zuju. Líbí se mi ten kontakt s chladnou měkkou půdou a trávou, to člověk v botách nepozná. Ještě když je všude klid voní stromy a zeleň a ten ranní vlhký vzdoušek ještě neprohřátý sluncem a všude TICHO, to je paráda. Jinak jsem taky začala chodit se koupat do termální vody je skoro 40 st. teplá a včetně masážních trysek co v bazénu jsou a to je taky fajn. Potom ještě když jsme hodinu poté seděli v kavárně tak jsem měla příjemný pocit, protože to pročistí i auru, jak se mi to všechno hezky zasouvá zpátky do všech místeček, teď nemluvím o fyzickém těle. Takže to budu taky praktikovat pravidelně.

5 Petr Hynek Petr Hynek | E-mail | Web | 10. června 2014 v 9:10 | Reagovat

Ono nejde jen o zdravotní stránku, ale především bosá noha je nenahraditelným a přímým spojením s Matkou Zemí, to propojení energií musí časem pocítit každý. Jako děti jsme tak přirozeně běhaly v létě venku všechny. Jednou se u mne zastavil herec Jarda Dušek a když vystoupil z auta, byl bos a tak se tu i procházel i po doma a po zahradě. Zcela přirozeně. On tak i řídí a prý tak i chodí po Praze... Co na tom, že na něj lidi koukají divně, člověk má dělat to, co je pro něj příjemné a přirozené, ne? :-) Tak boty dolů a hurá do přírody :-D

6 Míra Míra | 10. června 2014 v 10:01 | Reagovat

Ahoj Alue :)
Ploché nohy sice nemám, ale naprosto s tebou souhlasím. V létě taky rád chodím po trávnících a po zahradách bosky.
A mám ještě jeden extrém :) Rád si dávám chodidla do horké vody. Je mi to na nohy také dost příjemné a uvolňující. No a jednou, když jsem byl s rodičema na dovolené u moře, byl zrovna parný den a písek na pláži byl rozpálený, jako nikdy, takže lidi uskakovali, když se písku jenom dotkli a já se po něm procházel bosý a bylo to něco, jako tys popisovala když tě bolí nohy v botách, tak si ty boty sundáš a stoupneš na zem bosou nohou - přesně takové uvolnění.

7 monika monika | 10. června 2014 v 10:11 | Reagovat
8 mariankosnac mariankosnac | 10. června 2014 v 10:38 | Reagovat

Ploché nohy mám a doteraz som ani nevedel že je to taká bolestivá choroba, moc ma zatim nebolievajú. Boso zvládnem chodiť len po koberci, neznášam dotyk so zemou, piesok medzi prstami je mi fakt dosť nepríjemný.

9 Amálka Amálka | 10. června 2014 v 11:41 | Reagovat

Já sice nemám ploché nohy, ale zase je mám od mala velmi choulostivé. Pokud se mi v botě zapaří, hned se mi udělá na palci zánět. Kontakt se zemí mi naopak dělá dobře. Dneska jsem šla zrovna do práce s botami v ruce a kolemjdoucí na mě taky koukali jak na exota:). Beru to tak, že by taky chtěli, ale je jim to ve městě blbý:) Jinak krásný obrázek pod článkem!

10 gretka gretka | E-mail | 10. června 2014 v 11:45 | Reagovat

zajimavý článek a hlavně  pravdivej moje dcera má plochý nohy a chodí bosky pořád doma i venku na hřišti,prej jí to je takhle příjemný.

11 Ameline Ameline | 10. června 2014 v 12:22 | Reagovat

Nechodit bosky doma má smysl, ten nepřirozeně pevný povrch může zapříčinit, že se v mladém věku rozjede příčná klenba a člověk má pak nohy jako ploutve (nebo jako já :D) Jinak mám opak plochých nohou, což je také problém a nemluví se o něm tolik. Ploché jsem je měla jako dítě, nevím, co se zvrtlo :D Ploché nohy jsou prý následkem příliš volných vazeb mezi kostmi nohy, co mám já zase následkem příliš utažených. Obojí vede k úhlu v kotníku, pro který není stavěný. To je, co mě při delší chůzi bolí, pokud není pevně chycený. Výklenky ortopedických bot mě spíš tak lehce šimrají než by podpíraly, ale při delší chůzi si uvědomuji, že nějákou oporu poskytnou, a to celkem žádoucím způsobem. Krom toho, že jsou takové boty většinou širší, což potřebuji, velmi oceňuji modelování stélky v oblasti prstů, noha v tom je stabilnější

Ale jo, ráda se projdu bosky, když nespěchám. Zrychlenej přesun bych si tak nelajzla, přeci jen trvá o něco déle využívat přirozených tlumících schopností nohy, než prostě udělat DUP! a jít. Nejlepší je to v přírodě. I na hrubej štěrk se dá zvyknout, a ten je jako povrch solidně nejhorší. Mimochodem, co říkáte na "bosé boty", které jsou často i prstové a mají simulovat chůzi na boso aniž by se člověk musel bát třeba střepů nebo ostré větve? Něco jako: http://michaelhyatt.com/wp-content/uploads/2009/09/vibram-five-fingers-kso.jpg

12 Azare Azare | 10. června 2014 v 13:53 | Reagovat

Taky bych ráda chodila naboso ale bojím se,že šlápnu na něco  ostrého a poraním se...

13 T. T. | 10. června 2014 v 15:06 | Reagovat

Zbožňujem chodiť bosá. Najradšej by som tak chodila aj von, ale nie je tu žiadna tráva a betón neskuročne páli :(
Tak sa aspoň doma pohybujem naboso, ale zároveň sa aj obúvam. Neviem prečo, ale keď som isté obdobie trávila doma len bosá, spravil sa mi haluces/halux, čo neskutočne bolí až doteraz. Ale neviem, čo s tým, samo sa to už asi nenapraví..

14 Venëa Venëa | E-mail | Web | 10. června 2014 v 15:10 | Reagovat

Já naopak nevydržím v jiných botech, než v těch ortopedických... a ještě musí mít měkkou a vysokou podrážku, ideálně běžecké boty. V létě se ale snažím chodit bosa, co to jde

15 :) :) | 10. června 2014 v 15:27 | Reagovat

Taky chodim bosky mám to radaprotoze tak nejsem spoutána dalšim společenským pravidlem. Rada tak chodim protože mimo to ze se cítím hezky vim ze tak i pomaham svým chodidlum, které jsou někdy dost bolavé. Je hezké chodit naboso, protože tak upevnujete vztah k matce Zemi. Chodim rada naboso, protože je to hezky pocit lišit se něčím od ostatních...

16 Tammy Tammy | Web | 10. června 2014 v 16:07 | Reagovat

Já na to nemám, chodit po městě plném lidí bosky. Už proto, že ten chodník je prostě špinavý všude, tam se moc sajrajtu vyhýbat nedá... a co teprve střepy, nepozorní lidé,...
Ale jednou jsme byli s rodinou na výletě a měla jsem nové boty, které se tvářily pohodlně, ale po pár hodinách jsem zjistila, že nejsou. Nakonec mi nezbylo než si je za městem vyzout a šla jsem přes louku, beton i ty kamínky až na zastávku, kde jsem si je teprve nazula. Byla to úleva, jen máma se na to tvářila trochu divně :) Akorát jsem si párkrát odřela palec, protože našlapuju jaksi divně, prsty jakoby shora přes nehet. Nechápu proč -_-

17 Lenča Lenča | 10. června 2014 v 16:11 | Reagovat

Ano, dneska v tom vedru to opravdu nemá žádný smysl. Jen vám na tom betonu shoří nohy na prach...:D

18 lady Lianna Ellusive lady Lianna Ellusive | E-mail | Web | 10. června 2014 v 16:15 | Reagovat

Vyrostla jsem na vesnici, jak prázdniny u babičky, tak domov mám v obcích o "obsahu" kolem 3 000 obyvatel. Chodit bosky tady není nic nenormálního a má to hodně do sebe:-)

19 Anesi Anesi | E-mail | 10. června 2014 v 17:01 | Reagovat

Á úžasné! :-) Zrovna dnes, ako je čerstvý tento článok, si chodím doma i na dvorku celkom naboso... a nedávno som videla diskusiu na video portály o mužovi na besede v Čechách, ktorý chodí neustále bosý...všade.. a popisoval reálne dojmy, ako vďaka tomu oveľa intenzívnejšie vyciťuje enegiu zeme :-) zaujímavé

20 Luz Luz | 10. června 2014 v 19:01 | Reagovat

V přírodě i doma je to fajn, rozhodně moc příjemné. Ve městě bych teda bosky nechodila mezi tím vším svinstvem.

21 Emma Emma | Web | 10. června 2014 v 19:21 | Reagovat

Taky chodím bosa,kdykoliv to jen jde.Většinou na zahradě,nejlíp,když je mokro a po dešti,a někdy i po škole nebo ve městě.
S tím zouváním bot je to naprostá pravda.Zrovna dnes mi ujel autobus a musela jsem domů pěšky,no když jsem došla,tak mě bolely nohy...a pak jsem se zula,prošla se po trávě a bolest byla pryč :)

22 Monika Monika | E-mail | 10. června 2014 v 19:25 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlsím. Já také chodím bosa, pravidelně každé pondělí. Cestou kudy jdu, je jezero, do kterého si většinou namočím nohy a rekaxuji. Zatím jsem v té boliestivé počáteční době, ale nějaké ty modřiny a škrábance na chodidlech mě  přeci nezabijí :)

23 Ilíriel Ilíriel | 10. června 2014 v 20:25 | Reagovat

Ahoj, nedávno jsme na jarmarku v rámci jedné akce narazili na české barefootové boty - vyrábí a testují se ve Zlíně a jsou vyráběny bez použití živočišných materiálů. Zkoušela jsem si v nich chodit a je to paráda, je to mnohem bližší chůzi naboso, než běžné boty. Poměr cena/kvalita je taky fajn, žádný luxus. Mají i zimní variantu, ta by tě myslím mohla zajímat :-) Bližší info k najdení tu: http://www.ahinsashoes.cz/napsali-o-nas/

24 Lily Lily | 10. června 2014 v 20:27 | Reagovat

Ahoj,úplne s Tebou súhlasím :) ale čo povieš na cvičenia na chrbticu a rôzne zdravotné pomôcky na udržanie rovného chrbta?Ja som napr. rodený ,,paragraf" a chodím pravidelne na kontroly k lekárovi a vraj,keď sa to nezlepší,tak bude potrebný korzet a možno i operácia...poznáš i na toto niečo,čo by nemalo spoločné s rôznymi doporučeniami od lekárov?Je mi jasné,že by som sa mala snažiť chodiť vyrovnanie,ale čo už s tým,keď tú chrbticu krivú mám? (dosť často to spôsobuje nepríjemné bolesti) Ďakujem :)

25 M.T. M.T. | 10. června 2014 v 21:01 | Reagovat

Bosochodi, pozor na rozteklý asfalt! Radím dobře! :)

26 aves passeri aves passeri | E-mail | Web | 11. června 2014 v 6:27 | Reagovat

Zajímavé, zrovna před pár dny jsem četla o barefootových botkách pro děti... už pro ty mrňata je prý úplně nejlepší chodit bosky. Já mám také ploché nohy, ortopedické boty jsem nosila a dělaly mi dobře, nohy mě v nich nebolely. Bez nich po nějaké době bolet začnou. Teď nosím stélky od Hanáka, což mi doporučila kamarádka. Vyrábí i celé boty. Stélka je zvláštní tím, že má pro kloubem palce prohlubeň a imituje tak vlastně chůzi po písku nebo prostě měkkém povrchu... takovou chůzi, na kterou byla naše noha zvyklá, než jsme si nasadili rovné tvrdé boty a začali chodit po rovném tvrdém povrchu. Prý to má znovu vytvarovat plochou nohu, protože to nutí svaly chodidla zase pracovat, a srovná to pak postupně celou páteř... což i docela bolí. Já to tedy cítila nějakou dobu hlavně na těch chodidlech, ačkoliv nemůžu potvrdit to tvarování, protože já mám nohu plochou jen trochu a nosím je pár měsíců. Ale jsou úžasně pohodlné.

27 Alue Alue | E-mail | Web | 11. června 2014 v 10:06 | Reagovat

[19]: O tom pánovi vím, bohužel mi neutkvělo jméno. Ale on chodí bos i v zimě, to já už takový fajnšmekr fakt nejsem. Prý si dává nazouváky jen při mrazech :D
A v centru města bych bosky taky nešla, kdejaký homeless tam u rožku močí, a ještě po tom ťapat.

28 Alue Alue | E-mail | Web | 11. června 2014 v 10:12 | Reagovat

[22]: Musíš opatrně. Jdi normálně v botách a když uvidíš před sebou kousek hezkého čistého chodníčku bez štěrku, zuj se a jdi. Pak zase na hrubém asfaltu nazuj a počkej si na další pěkný povrch, nebo travičku.
Modřiny a škrábance bys mít neměla, co máš za terén? - Kdyžtak našlapuj zezačátku první jemně špičkou a pak až patou, líp se tím vyhneš kamínkům, které jsou zezačátku fakt zrádné. A choď pomaličku.
Až si zvykneš, můžeš zase jako buldozer v botách, kůže se zpevní. Ale občas bude potřeba rašple, aby nohy zůstaly pevné, ale hladké.

29 Verča Verča | E-mail | Web | 11. června 2014 v 11:45 | Reagovat

Článek je super! Já tedy ploché nohy nemám, takže zastavení bolesti vlivem bosé chůze posoudit nemůžu, nicméně zrovna o víkendu jsem se šla projít bosky a bylo to fakt nádherný! Přesně jak jsi psala, člověk daleko více a lépe vnímá kudy chodí. Pro mě je to navíc o to zajímavější, že nevidím, kudy šlapu, takže zpřítomnění se a zapojení do chůze intuici, je opravdu na místě.:-) Dokonce jsem už i pochopila, proč můj pes tolik miluje bahno - krásně ochlazuje chodidla. Je ale také důležité nohu nenutit chodit postaru - totiž chodit víc přes špičku (nemyslím neustále po špičkách jak baletka). Jelikož se ale ve městě bosky chodit nedá, (a nejen kvůli pohledům lidí), přemýšlím o koupi barefoot bot, anebo těch Vibram-five-fingers, o kterých psala Ameline. Je to nejblíže chůzi na boso a já si říkám: proč tak nechodit pořád...

30 Šárka Šárka | 11. června 2014 v 15:03 | Reagovat

Ano.Mám ploché nohy.Od tý doby co máme zahradu,chodím bosky jedině tam.Jinde bych se neopovážila...Zajímavý je,že když si masíruju nohy, tak to není taková úleva,jako když mi je masíruje vyvýšený hrbolek někde v trávě.Po té co se projdu trávou,mně ty nohy vůbec nebolí.Aspon do tý doby,než si opět obuju papuč.Je to pravda :)

31 Jiskra Jiskra | 11. června 2014 v 15:19 | Reagovat

Díky za krásný článek, ráno cestou do školy jsem si zula sandály a šla. První kilometr bosa. Nejprve po pěšině porostlé trávou mezi poli, dál následovala louka pokryta senem, ze které jsem přešla na úzkou pěšinu, co se postupně přeměnila v štěrkovou cestu. To už mě po chvílí bolely nohy. Omyla jsem tedy nohy v řece podél cesty, nazula si sandále a druhý kilometr pokračovala jako obvykle.
Ráda chodím bosa, je mi to přirozené, ale jen kolem domu, dnes jsem se poprvé odhodlala vyjít mimo "svůj rajon" bosa a  ten požitek z cesty, ten se těžko popisuje. Nádhera. Domů jsem šla až večer když se stmívalo, zkusila jsem si i chůzi bosky po chodníku. Někdy to nebylo zrovna příjemné, ale po nazutí bot jsem taky nebyla zrovna spokojená. Není nad to, když jdete po trávě a cítíte to propojení se Zemí. Rozhodně v tom hodlám pokračovat víc a víc, ne jen kolem domu.
Děkuju, Alue, dala jsi mi impuls, který jsem potřebovala.

32 Total Total | 11. června 2014 v 19:51 | Reagovat

Heh.. zrovna dneska jsem byl nucen zout si boty při bouřce... byl to super pocit, žel jsem si zapích malej střep do nohy... ale i tak to bylo fajn! :D

33 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 12. června 2014 v 0:46 | Reagovat

To já jsem před dvěma dy šla taky bosky. PO silnici rozžhavené poledním sluncem.  Dokud člověk šel svižnou chůzí vpřed, tak to šlo. Ale když jsem se zastavila, tak mi to pálelo do nohou.

34 Iveta Iveta | 12. června 2014 v 9:04 | Reagovat

[3]: To je pravda, pan Pataki, taky říká, že po bosování se nemají nohy omývat, protože si sami natáhnou ze země co potřebují. Pan Pataki je
celkově úžasný člověk, z jeho výkendového kurzu jsem byla jako u vytržení.

35 Alue Alue | E-mail | Web | 12. června 2014 v 9:37 | Reagovat

[33]: To by mě ani nenapadlo, chodit bosky po žhavém betonu.

36 Naty Naty | 12. června 2014 v 13:42 | Reagovat

Já jsem dřív taky chodila v botách, ale teď se snažím co nejvíce chodit bosá, ale když jsem se na začátku zula boty pořád jsem si ukopávala palce a všelijak škobrtala a navíc mi pak mamka nadávala že jí ťapu v baráku a dělám bordel :D

37 Alue Alue | E-mail | Web | 12. června 2014 v 14:02 | Reagovat

[36]: To je ale jasné, že si nohy rovnou umyješ a nebudeš chodit se špinavýma nohama uvnitř domu.... To se mámě nedivím.

38 Fox Fox | E-mail | 16. června 2014 v 1:25 | Reagovat

Ještě mám jeden poznatek, dneska mě napadlo že zkusím něco, za co by mě každej doktor ukamenoval :D Bolely me zase nohy jako něco, a jelikož musím mít v práci botasky, tak mě napadlo že si je rozešněruju na max, aby byly uplně volný a lítala mi v nich noha. A ejhle bolest zmizla :D nevím jak moc je to podle konvenčního špatně, mě vždycky říkali že se mi noha v botě NESMÍ pohybovat, ale kašlu na to, budu chodit takhle protože to skoro vubec nebolí :)

39 dodino dodino | 16. června 2014 v 22:27 | Reagovat

Jasne ze chodenie naboso je normalne. Okrem mechanickych vplyvov, masaze, atd. je tu este benefit zo spojenia so zemou - vybitie elektrickeho napatia z tela do zeme cez pokozku, idealna je mokra trava. Ze netrepem hluposti, poguglite v anglictine heslo 'Earthing'. V nasich jazykoch som nasiel o tom malo, tu bod 6: http://nowillnoskill.sk/preco-ta-obed-uspava-a-ako-zvysit-svoju-produktivitu-na-cele-popoludnie/ Alebo cesky google, heslo: 'chozeni naboso uzemneni'

40 Přemek Přemek | 24. července 2014 v 21:32 | Reagovat

Klenba drží sebe sama - viz třeba gotické chrámy. To platí i pro tu lidskou, je tak navržena. Tvarované boty, které klenbu podpírají, ji oslabují.

Když si zkusíte pomalu udělat krok bosou nohou, můžete si všimnout následujících činností pohybového aparátu: váha se "překulí" přes kulatou patu na bříško chodidla. To je nejširší část nohy a z fyziky plyne, že je určena k tomu, aby nesla zátěž. Když stojíte, těžiště těla by mělo být na bříšky chodidel. Stojíte-li na patách, likvidujetesi je. Když stojíte na obou nohách, neměl by být žádný problém zvednout obě paty ze země, aniž byste hnuli tělem (kromě pokrčení kolen) či dokonce ztratili rovnováhu.

Ale pokračujme v pohybu. Váha těla se přenáši k palci a prsty se vějířovitě roztáhnou, aby držely rovnováhu. Klenba v tuto chvíli pruží a vyrovnává nerovnost terénu. Pokud ji nepodpírá bota, posiluje se. Po té zafunguje palec jako pružina a odrazí nás do dalšího kroku. Tanečníci to znají pod pojmem "odvalování".

Mé závěry:
1) je lepší chodit bos než v botách - boty často brání prstům se rozevřít a podpírají klenbu - deformují nohu (noah se stává plošší) i náš krok, vyrovnává to nepřirozeně páteř a nejen záda trpí.

2) když ne bos, pak boty s rovnou tenkou a měkkou podrážkou. Boty s podrážkou zvýšenou pod špičkou (zakulacená podážka) neumožní prstům dotknotu se včas země, noha nemá potřebnou stabilitu a tělo trpí (viz předchozí bod). Boty se zvednutou špičkou jsou vhodné jen pro běh, kdy nemáme v jeden okamžik na zemi patu i prsty. Navíc se prsty snaží při chůzi automaticky té země dotknouta opřít se, nárt se tak klene více vzhůru a vzniká tak další trvalá deformace nohy. Pokud bota ještě navíc pevně drží klenbu a oslabuje patřičné partie, dílo zkázy je dokonáno.

3) je lepší pevnější povrch než měkký. Na pevném povrchu klenba musí konat svou práci. Ale třeba v písku se noha kousek propadá a klenba je opět podržena, navíc pata, která fuguje jako senzor, nenarazí na pevný podklad, který spustí práci klenby.

Bos chodím na procházky se psem už několik let a stav mých nohou se výrazně zlepšil. Bezva je chodit bos po zahradě za sekačkou - ten chlorofil z nohou pak 14 dní nešel dolů - ale zase to vyhání některé parazity z těla.  A spíš než v botách mám problém vydržet v ponožkách. Ale boty po pár hodinách na nohou také slastně zouvám... :-)

Přeji řadu hezkých procházek!

41 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 7. srpna 2014 v 16:27 | Reagovat

Já naštěstí s botama nemám problém, klenbu mám v pořádku, ale i tak ráda chodím po louce nebo po písku bosa. Připadám si pak v souznění s přírodou a je mi pak moc fajn. A z vlastní zkušenosti jsem zjistila, že ortopedický boty vůbec nejsou zdravotní ani zdravý, když jsem je jeden čas nosila, údajně mi měly masírovat nějaký body na chodidle a zajistit lepší držení těla, pozorovala jsem jedině bolesti nohou i po vzdálenosti, která by pro mě nebyla jinak problém. Asi na nich nebude nic dobrýho, teda aspoň pro mě.

42 Ruda Ruda | E-mail | 26. června 2015 v 21:24 | Reagovat

Moc mně zaujalo téma chůze bez bot. Před dvěma týdny jsem na Hlaváku viděl pána ve slušivém obleku bez bot, jak spěchá na vlak. Zakroutil jsem nevěřícně hlavou a usuzoval, jak o ně přišel. Tak jsem si dal "chůze bez bot" na internet, pročetl pár zkušeností a dnes ráno, brzo ráno se prošel chladnou rosou po zahradě a pak po dlažbě. Reakce? Zítra jdu znovu a těším se. Před devíti lety jsem po poštípání mušničkami dostal boreliozu, obě nohy ke kolenům stále svědí. Po procházce naboso jsem nic tři hodiny necítil! Děkuji za typ, Ruda.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama