Kniha Anděl strážný: Je v prodeji na Alue.cz ZDE!
Sledujte Zápisníček, kde vycházejí aktuální zprávičky. Nejnovější příspěvek: 20.9.

Světlé a temné stránky komunismu?

5. září 2014 v 2:54 | Alue K. Loskotová |  Zamyšlení
Hodně mě fascinuje, že (hlavně na hovinkách.cz) ať už je hlavní článek o čemkoliv, vždy se najde někdo, kdo stočí diskuzi na politiku. A jak se začne probírat politika, vždy se skončí u komárů. A pak se všichni přou, jestli ta doba byla, nebo nebyla zlá.
Nedávno se něco podobného stalo i u mne. - Dám video pro pobavení s písničkou o Putinovi. Lidé začali rozebírat politiku, Putina, Rusko... a skončili u komunistů.

Co se této doby týče, člověk by si myslel, že budou všichni za jedno, ale zase až tak jasné to není. Já jsem ročník 92, tuto dobu jsem nezažila a v podstatě na ni ani nemám bůhvíjak vyhraněný názor.
Je pro mne ale zajímavé sledovat, co si o ní myslí lidé, kteří ji zažili. Člověk by si myslel, že budou všichni házet kamenem, ale ono ne. Evidentně to zase až tak černé (ani bílé) ve všech směrech nebylo. A stejně tak jako dnešní doba, někomu sedl a někomu ne.
A tak mi dovolte, se dnes zamyslet po svém:

Začnu tím lepším, aby článek nebyl úplně ponurý.
Jedna z věcí, se kterou souhlasím, je fakt, že dnes v podstatě skoro nemáme kvalitní jídlo (pokud nejde o domácí). V záplavě všech těch aspartamů, acesulfamů K, mono diglyceridů mastných kyselin, palmového oleje, sóji a všech možných a nemožných srajd ze sóji, lecitinu, modifikovaných kukuřičných skrobů, GMO, hormonů a dalších všemožných nemožných srač*k... Je zkrátka nadlidský výkon, pokud je někdo schopen jíst zdravě a z té záplavy v obchodě vybrat něco, co nebude napumpované jedem na krysy, po čem se člověku nezvětší játra, nevypadají vlasy, neskazí pleť, zuby, a nedostane hemoroidy, žaludeční vředy a neumře na rakovinu. Žijeme v epidemii obezity a rakoviny... Vlastně vybrat už jen neškodnou stravu, která tělem projde, aniž by ho poškodila, je věda.
V praxi to vypadá tak, že z člověka je chodící encyklopedie, co zná zpaměti všemožné názvy, v pokročilém studiu už zná i čísla a nakonec stejně do košíku dá jedno pomazánkové máslo, jedno máslo, nějaký salát a mizí.... Protože skoro všechno je nějakým způsobem vadné.

Ta představa, že bych mohla někdy vejít do obchodu, cokoliv si z něho vzít a vědět, že tam nejsou umělá sladidla, soja a GMO (protože to prostě nebylo), mi přijde jako pohádka o Jojo zemičce, kde bydlí gumoví medvídci, z fontány srší čokoláda, všichni se milují a sluníčko neustále svítí.... Nereálná.
Přesto taková doba byla, kdy si lidé vystačili s tukem, cukrem, moukou a když se na vojně daly jíst i psí konzervy, protože byly opravdu masové, chutné a bez jedů.

Jenomže taková hezká růžová zemička, kde z fontány srší čokoláda, to nebyla. Zase si nedokážu představit, že bych v zimě stála dvouhodinovou frontu, abych si mohla koupit pár banánů. Stejně mi bůvíjak moc úžasně nechutnají, na to bych se zvysoka... Dneska když je chci, zajdu do supermarketu a - přestože jsou nedozrálé a napumpované chemkou - si je prostě vezmu.



Tím se dostávám k další úvaze a to je dostupnost produktů. Kdo chtěl chodit nějak hezky vkusně oblékaný a měl vyhraněný vkus, musel se naučit šít, protože v obchodě toho moc nekoupil a všichni vypadali podobně... Jeden by si myslel, že když v té době bylo méně věcí, tak si lidé snad i méně záviděli, protože byli skromnější?
Skromější možná byli, ale záviděli si a bonzovali na sebe takřka permanentně, takže v tomto ta doba rozhodně lepší nebyla.

Představa, že bych dnes objevila, že existuje ricinový olej, který je skvělý na řasy, obočí, nehty i vlasy, ale byl by problém ho sehnat? Možná že tehdejší lékárny měly ricinový olej na spouštění průjmu, asi by byl i použitelný jako kosmetikum, ale všechny další činčurinky, na které jsem zvyklá, by prostě nebyly: Biohar, kokosový olej, olivový olej, jojobový olej, speciální šamponky, kondicionéry.... A to jsem ještě na dnešní poměry docela skromná a tak moc toho na sebe nepatlu, zůstávám u základní a přírodní péče. No v obchodě bych koupila asi slunečnicový olej, Indulonu, Alpu... a tím to hasne... Tea tree olej taky určitě nebyl.

- Jak na tom byli lidé s dostupností řasenky? A byla drahá, nebo v pohodě?
Bylo i něco jiného na rty, nebo jenom jelení lůj?
A když žena měla gynekologické problémy, záněty a nebylo koloidní stříbro ani MMS, tak byla v háji? Doma mohla použít jen jogurt nebo česnek?

Zase ale na druhou stranu.. V té době když už člověk koupil alespoň slunečnicový lej, nemusel se bát, že bude GMO, jako dneska v podstatě všechny jsou, kromě jediného: LUKANA. Tehdy, ať se to jmenovalo jak chtělo, byl to olej, u kterého se člověk nemusel bát, že mu ucpe játra a způsobí rakovinu.

Možná tehdy nebyly k dispozici všemožné činčurinky, ale základní věci byly... A když chtěl člověk něco navíc, nebo nějaký základ obohatit a povýšit na novou funkci, dalo se toho dost sehnat v přírodě. Třeba takovou propolisovou tinkturu, lopuchový výluh, nebo věci co byly založené na určité bylině nebo stromu, si člověk mohl udělat i doma. (Otázka ovšem je, jestli byly dostatečné zdroje tohoto vědění, nebo se lidé ptali babičky.) Osobně se domnívám, že takoví podnikavci určitě byli a že je to jistým způsobem přinutilo se zajímat víc o přírodu, o to která rostlina je která a všelicos se u toho naučili.
Dnešní mladí ví o přírodě naprosté minimum, snad jen to co pochytí na hodinách biologie a dál nic. Ani v ní nevidí užitek, protože všechno co chtějí, koupí přece v obchodě. A ti kteří takoví nejsou, bývají outsideři.

Neumím si představit menstruaci za komunisty. Údajně byl k dispozici jeden druh vložek, které byly tlusté asi jako palec a které protékaly, protože zespoda neměly žádnou ochrannou vrstvu, co by tekutinu zajistila... Ani nevím, jestli měly alespoň ten lepivý proužek naspod? Nebo cestovaly po kalhotkách, jak se jim zlíbilo?
Nejenom kdysi dávno moje máma, ale i spousta dalších žen, které si tím prošly, na tohle nadávají všechny stejně.
Jestli se v něčem lidé shodnou v názorech na komunismus, tak jsou to ženy, co v té době menstruovaly.

Jedna vložka prý nestačila, museli jste si dát dvě nebo tři NA SEBE a chodit s tím v podstatě jako s tlustou plínkou.
Uáááá! - Když si vzpomenu na svoji pubertu a na ty levné tlusté vložky bez křidýlek, jak jsem se s nima strašně styděla, bála se aby to nebylo vidět a hlavně jak jsem se bála v tělocviku, aby se nic nestalo....(a to přitom protékaly jenom zboku, zespoda ne) A jak se mi ulevilo s příchodem tenkých s křidélky, co pod oblečením nebyly vidět.

A jak jsem byla šťastná, když konečně přišly menstruační kalíšky. - Tím skončil můj věčný boj s odřenými třísly a podrážděnou pokožkou... To pohodlí... A hlavně je to absolutně čisté.
Představa, že jako náctiletá ve škole cvičím v těch krátkých kraťáskách (stejnokroj na tělocvik) a mezi nohama nosím tři vrstvy těch tlustých protékajících vložek, se podobá nějaké hodně nepodařené noční můře. Nevím, jak to ty ženy vlastně přežily, ale prostě jim nic jiného nezbývalo.

A když už jsem u těch pohlavních orgánů... Kolik tak asi stál prezenvativ za komanče? A byl vůbec běžně k dostání?
Nebo byl strašně drahý a stála se na něj fronta, jako na banány?
Byla vůbec za totáče dostupná nějaká jiná antikoncepce než guma? A když neexistovala pilulka ,,po", měla žena prostě smůlu?
A jak to bylo s potraty? Oficiální cesotu zakázáno, ale když jste měli známé v nemocnici, nebo jste někoho podmázli, tak vám to provedli? A když se narodilo postižené dítě, řešil to stát nějak? Dnešní stát na to zvysoka kálí. - Komunista dělal co?

Co by mě opravdu hodně žralo, je ta strašná nesvoboda.
Všichni starší lidé mi potvrzují, že benevolence průměrného občana vůči všemu novému, nehmotného, či alternativnímu, je oproti komanči nesrovnatelně vysoká. Takže si - víceméně - člověk může říkat co chce a věřit v co chce.
Když nepočítáme výsměch, šikanu, veřejné zesměšňování a vyhrožování... Tak víceméně tu volnost jakous takous máme. (a snad ji ještě pár let mít budeme).
Když jsem byla malinká, ptala jsem se na věci, co jsem viděla a lidé ze mě měli strach, nedokázali mi odpovědět, nebo mi říkali že jsem blbá a ať si nevymýšlím.... Co by se mnou dělali za komanče? Vzali by mě k doktorovi a dali by mi papíry na hlavu? V předškolním věku? Nebo by mě za to doma otec seřezal a řekl mi, ať držím klapačku, nebo z toho bude ostuda a problém?
Takže by mě mlátil nejenom když bych něco proveda, ale i když bych položila netypickou, potenciálně nebezpečnou otázku? Ze strachu aby se na to nepřišlo? ... Protože vybočení z průměru v té době, rovnalo se průse*?

Mám přítelkyni, které je kolem 50ti a ta mi svěřila, co ji na této době ubíjelo nejvíc. A to je nesvoboda v názoru, že člověk nesměl skoro nic říct nahlas, aby to někdo neslyšel. Že když šla po ulici s někým a chtěla něco upřímně říct, musela dávat pozor, aby nikdo nebylo blízko a tiše si to šeptali.
A prý když komár skončil, tak ještě pár let poté se toho návyku horko těžko zbavovala, že jí dlouho trvalo, než mohla s klidem a nahlas říct ,,To je ale debil!" a nemusela se bát, že ji soused udá.
Tak když někdo chválí, jak to bylo za komunisty super a jak bylo kvalitní jídlo, myslím na její zkušenost... A nedokážu si v té situaci představit sebe.

Dneska, když se o vás ví, že vidíte energie, nebo víly, jste u klasického vzorku populace prostě divný, nebo debil, nebo si vymýšlíte abyste byli zajímají, nebo máte psychický problém... Co by s vámi asi tak udělali za komanče? V době, kdy lidé neměli šanci o tom cokoliv vědět, protože svobodná média skoro nebyla, internet samozřejmě taky nebyl... A všechny nadané vědmy asi držely své schopnosti pod pokličkou...? A i kdyby tu ta možnost byla, lidé na to stejně neměli buňky. Několik desetiletí se pomaličku otrkávali, než jsme se dostali do situace, kdy je konečně možné i v Čechách říct něco takového nahlas a nemuset se bát, co se stane.
Jestli dnešní lidé jsou pařezové, potom na to co bylo za komanče, asi slovo neexistuje.

A když jsem u té nesvobody: Když jsem byla z dobré rodiny, mohla jsem se vzdělávat kromě základky a učňáku i dál. Byla by mi přidělena kromě práce i ta konkrétní škola? Měl to stát až takhle nalajnované, od kolíbky po hrob, že se spočítalo kde je potřeba zaměstnanec, tak si už dopředu poslal děcka na určitou výuku, aby tam mohla za pár roků makat? Nebo si děcko vybrat trochu mohlo? ....A když, tak mu to stejně vybírali rodiče, že?
Takže ať tak či tak, svoboda prostě nebyla.

Lidé říkají, že za komunisty nebyli bezdomovci, že měl každý práci... Ale za jakou cenu?
Kolik úžasně nadaných umělců, zpěváků, médií, inovátorů, spisovatelů a potenciálně nadaných podnikatelů promrhalo své talenty v nějaké práci, která je nebavila, nebyla pro ně určená, kde se nevyřádili a lidé o jejich dary prostě přišli, protože se nemohli svobodně projevit?
Není lepší, nechat lidi ať si ten život sami vyberou, ať si ho sami zbudují, nebo ať si ho podělají a ať jsou vlastní pílí úspěšní a vydělávají, nebo vlastní leností/neschopností skončí na ulici?
Koneckonců bezdomovec, co je roky na ulici, tam je proto, že mu to z nějakého důvodu vyhovuje. Nemá vůli ani chuť se přizpůsobit společnosti, tak se nepřizpůsobí a skončí takhle. I to je volba.
Ti co na ulici zůstat nechtějí, kontaktují specializované organizace a řídí se jejich pravidly, než se postaví na vlastní nohy. Ta pravidla jsou do určité míry přísná, ale je to o ochotě, o slušnosti a o snaze. Nic, co by se nedalo překousnout.

Já to vím moc dobře, proč jsem na tuto planetu přišla až v roce 92. Protože dřív by moje mise prostě neměla žádný smysl, komunista by mě k jejímu uskutečnění prakticky vůbec nepustil. Žádný web, žádné knihy, žádný svobodný projev... Přežila bych vůbec v takové společnosti?
Všechno co mi stát povinně nařízuje, nesu špatně. Jako je povinné pojištění, povinné sociální, povinné účetnictví, povinně vyřídit občanku, povinně jsem musela chodit do školy. A všechno mě to žere.... Co bych asi tak dělala, kdyby mi někdo druhý vybral školu (já si střední podle sebe vybrat mohla), pak by mi někdo druhý vybral práci a taky by mi někdo druhý určil, že se nesmím projevovat?

Kdybych tehdy byla muž, ,,někdo druhý" by mi také zakázal nosit dlouhé vlasy. Byla bych jinak za buřiče. Že se mi dlouhé vlasy prostě strašně moc líbí, by nikoho nezajímalo. Ostříhat a hotovo... Ani na ramena. Neexistuje. Tím bych jako muž asi trochu trpěla... Nešlo by zase ani tolik o ty vlasy, ale hlavně o to, že nemůžu ani VYPADAT jako chci.
Od dlouhých vlasů se můžu dostat k hudbě: Odmalička jsem těžký konzument Nightwish, kteří v té době nebyli. Kromě Nightwish jsou to povětšinou kapely metalové, nebo New Age... A když to není ani New Age ani metal, je to něco mezi tím (Blackmore`s night), co jednoduše nebylo. Epická hudba? Two steps from hell? - ZAPOMEŇ.

Pro mě: Dechovka fuj, lidovky fuj, popík fuj, Kája Gott fuj... Já bych za komanče jednoduše nemohla poslouchat NIC. Jedině tak Nohavicu, ale ten byl stejně zakázaný. To by mě jistojistě udrželo u hudby a skládala bych hudbu vlastní. Důvod, proč jsem nepokračovala v hudbě a neskládám - přestože bych mohla - je ten, že se moje vášeň bohatě vyřádí na interpretech, které znám. Hudba, která ke mně promlouvá, už jednoduše existuje, takže jsem se zaměřila na něco jiného. Za komanče bych ale za chvilku bez vlastních hudebních nástrojů bila hlavou o zeď.

Za komunisty se lidé brávali v 18ti, ženy rodily i před dvacítkou a nikomu to nepřišlo divné. Když byla žena sama ve třiceti, byla to ,,stará panna"... a svobodná matka? Tak to vůbec nešlo, protože to by byla ostuda až za hrob, to rodiče nedovolí... Dneska svobodní nad 30 jsou ,,single", nejsou divní, ale jsou braní jako někdo, kdo si místo rodiny vybral práci nebo zábavu, nebo něco jiného.... A nikdo jim do toho nekecá. A když už do toho kecají rodiče, zůstane prostě jenom u toho kecání.

Neumím si představit ten komplex méněcennosti, co asi každá druhá žena měla, když v 17ti otěhotněla, v 18ti se vdala a od té doby leta letoucí posluhovala manželovi, dětem a stála u plotny... Jediné kreativní vyžití mohla být zahrada a šití oblečení, protože v obchodě jinak skoro nic nebylo.
Rozvést se většinou nemohla, protože to bylo strašně složité, byla to strašná ostuda a posuzovaly to jakési komise... Když ji manžel mlátil, pomohl jí vůbec někdo? A když děti mlátili rodiče, bylo pro ně nějaké řešení? A když si muž vzal šílenou hysterku, co po něm házela talíře, tak taky nemohl skoro nic udělat?
Dneska žena má možnosti. Může vystudovat, pár roků pracovat a pro dítě se rozhodnout, až je psychicky dost zralá a až má vhodné zázemí.... Nebo taky vůbec. A to mi připadá v pořádku. Ono se to pozdější rodičovství často kritizuje, že ženy zakládají rodiny kolem třiceti, porodnost klesá, ale divíte se jim někdo?
Je to něco za něco: Tak buď budu domácí puťka, co od dvaceti poslušně stojí u plotny a nadává že nic víc kromě školy ani nezažila, nebo vystuduji, něco odpracuji a děti budu mít později. S rizikem, že to třeba nepůjde, ale s jistotou, že už něco za sebou mám, jsem na to psychicky zralá a dokážu se postarat, nebudou to vychovávat moji rodiče.

Dneska se hodně nadává na vysokou rozvodovost, že mladí už si toho soužití neváží... Není to spíš o tom, že tehdy když byli dva v manželství nespokojení, tak byl prostě rozvod tak strašně náročný, až nemožný, že spolu museli zůstat, přestože na sebe jinak brali nože, ale před sousedy se tvářili, jak je všechno super, aby je náhodou nepomlouvali?
Jistě, možná tehdy byli lidé o dost více tolerantní, ale jak v čem...

Takže když to shrnu, v minulosti nebylo líp... ani teď není líp, než bylo. Každá doba má svoje. Osobně jsem ale ráda, že žiju v této době a ne za komunisty. Se svojí povahou bych nedokáala žít v lince, kterou by mi někdo předem předkreslil a ještě předtím by mi zalepil pusu.
Tento systém se mi taky snaží malovat linky a hází mi klacky pod nohy když se rozhodnu jít jinak, ale vždycky to nějak jde, když čověk fakt chce. A to je pro mě důležité.


Kam dál:
• Líbí se vám tyto stránky? Doporučte přátelům adresu http://aluska.org/
• Líbí se vám publikované články? Za pár dní vám může pošta doručit i knihy! - Podrobnosti ZDE
• Používáte Facebook? Pomozte propagovat tento článek a použijte prosím tlačítko ,,To se mi líbí" níže pod reklamou, děkuji!
• Chcete mít přehled o videoaktivitách Alue na YouTube? - Můžete se přihlásit k odběru: ZDE
Elektronický obchůdek: www.kramky.cz/alue

 


Komentáře

1 Přemek Přemek | 5. září 2014 v 3:44 | Reagovat

Dovolím si doplnit a trochu odpovědět na některé otázky.

Ty vložky byly nejen příšerné, ale občas se na ně stály fronty jako na banány a stejně na každého nevyšlo. Podobně třeba s toaleťákem. V té době plánovali výrobu všeho vládní plánovači a firmy (vlastněné státem) vyráběli předepsané množství. Když se plánovači sekli...

Antikoncepce byla. Jednak hormonální - ale s několikanásobně větší dávkou hormonů než dnes, takže likvidační pro játra, jednak mechanicka (nitroděložní tělísko).

Byliny byli oficiálně podporované i v té době. Ve škole jsme soutěžili, která třída odevzdá do lékárny více pomerančové kůry, podbělu, heřmánku...

Brzké vdávání bylo, myslím si, způsobeno nemonožností cestovat a poznávat a nemožností se jinak ralizovat než v rodině - i pro muže. Rozvody byly složitější, obvykle se konala tři stání u soudu, kde se navíc hledal viník, což bylo traumatizující. Ale oproti svobodné první republice bylo snažší se rozvést. To bylo dáno dobou, ne komunisty.

Možnosti studovat měly ženy stejné jako muži - záleželo na známostech, na členství rodičů ve straně či jiných organizacích, případně i na přijímacích zkouškách. Ženy byly možná více podporované než dnes - dřívější odchody do důchodů, ženy měly svůj socialistický svaz apod. :-)

Bezdomovci tehdy byli, ale za mřížemi - kdo neměl práci, byl odsouzen jako příživník.

Postižené řešil stát, obvykle je odebírak rodičům do léčebných ústavů, aby nebyli společnosti na očích. Staral se i o jejich zaměstnávání v dospělosti - viz podnik DRUTĚVA (Družstvo tělesně vadných).

Lidé s mymosmyslovými či napřirozenými schopnostmi byli coby pacienti léčeni v psychiatrických léčebnách, kde se do nich rvali oblbovací léky. Tím je asi dáno, kam by Tvůj život mířil...

Ale zapomněla jsi jednu zásadní věc: povinně jsme chodili do prvomájového průvodu, nadšeně slavili svátek práce a mávali mávátky na papaláše na tribunách. Do kroku nám hrála řízná dechovka. Kdo se neúčastnil podobných aktivit, byl podezřelý a mohl být i vyšetřován. :-)

2 Luz Luz | 5. září 2014 v 7:15 | Reagovat

Pěkné. Docela souhlasím. Jo, o těch vložkách mi to taky máma říkala. Nebo že když se zrovna nosil typ nějaký oblečení nebo účesu, tak to tak prostě nosili všichni. Třeba když ona měla delší kabát, než bylo obyklé, lidi (i cizí!) jí doporučovali nechat si ho zkrátit!
Olej Vegetol slunečnicový je taky z ne GMO surovin, aspoň teda je to na něm napsáno.

3 Lorána Lorána | 5. září 2014 v 12:23 | Reagovat

Děkuji, děkuji a děkuji :-) Myslela jsem, že je prakticky nemožné najít prostý racionální nezaujatý názor. Určitě s tebou souhlasím a i sama jsem ráda...či jednoduše smířena s tím, že žiji teď a tady. Jen si někdy říkám (pokud jde o tohle komár-téma) jestli není pro lidi lepší aby je někdo držel takhle na uzdě. Myslím, že lidé se hrozně snadno nechají svrhnou na tu stranu zla když mají svobodu. Ale když to tak má být, tak ať :-) Jak říkáš, vše má své pro i proti. Tak jak to je, je to správně.

Krásný den přeji,
L. :-)

4 Elda Trnimir Elda Trnimir | E-mail | Web | 5. září 2014 v 12:31 | Reagovat

Krásně jsi to Aluško shrnula :). Alespoň teď budeš mít větší klid od politicky směřovaných dotazů ;)

5 Elda Trnimir Elda Trnimir | E-mail | Web | 5. září 2014 v 12:38 | Reagovat

A taky mi leze krkem, jak všude ve školách je dětem sdělováno, jak jsme teď ve strašně pokročilé době, jak všichni byli v minulosti jen blbí a zlatý Jan Amos Komenský a blá blá... a Atlantida jsou pohádky které si Platón vymyslel :/. Jo, za komunismu bych taky nemohl moc existovat- od té doby, co se moje myšlenky jaksi "zalternativnily", to cítím obzvlášť :D navíc byl zakázaný jazz a swing a tím bych taky trpěl- na Glenna Millera nedám totiž dopustit xD...

6 Ameline Ameline | 5. září 2014 v 14:12 | Reagovat

Já to říkám pořád, že jsem se musela narodit tak, abych ty poslední tři měsíce "ochutnala atmošku" a následně přežila ve zdraví školní systém - beztak většina problémů mi vznikala z příliš rigidního smýšlení vychovatelů (jako co si budem povídat, já byla strašně náročný dítě. Děti v krajní lavici něco vidí z okna? No přirozeně že vstanu a půjdu se podívat taky :D Proč se ta učitelka zlobí? Já jí to vysvětlím, proč jsem vstala, ať se taky jde dívat na pejska. Proč se na mě zlobí ještě víc a nenechá mě domluvit? Já jsem nechtěla ji nazlobit, já to myslela dobře, je mi to líto, nevím, co je špatně, nechápe mě, zlobím se, že mě neposlouchá, chce po mě něco, co já nechci a nevím, proč, nevím, co mááám děěěláát, bůůů. A k tomu jsem ještě kladla nepohodlné otázky - a vztekala se, když mi nechtěli odpovědět. A když jsme měli přepisovat něco, co se mi principiálně příčilo, prostě jsem to napsala "správně" podle sebe a hádala se, když mi za to snížili známku. A nedokázala si uvědomit pravidla, která byla zdůvodněna "protože proto" nebo "tak to je". Jako jo, kdo mě měl na starost byl chudák, otevřeně říkám, ale myslím, že některá z alternativ, která je dnes dostupná, by mě poměrně snadno usměrnila bez ubíjení)

7 Kač Kač | 5. září 2014 v 14:38 | Reagovat

Co od svých prarodičů a rodičů vím, člověk se tehdy méně stresoval. Sice ho práce, kterou měl třeba úplně nebavila, ale měl jí jistou a kolikrát se, co si budeme povídat  - v té práci moc nenadřel. Celkově ta doba prý nebyla tak zrychlená a v tomto ohledu to bylo více "v klidu". Ale souhlasím s tebou, člověk by se měl rozhodovat sám za sebe a jeho cesta by neměla být tak úplně "nalajnová". Když chtěl člověk mít nějakou lepší pracovní pozici, musel být ve straně a kolikrát i nadané inteligentní děti které se dobře učily nemohly jít na školu, na kterou si přály jít, protože se straně třeba nelíbila jejich rodina.
Člověk si fakt nemohl dělat, co chtěl. Třeba můj táta si do školy prý jednou vzal nové pěkné tričko s nápisem "Marco Polo" (myslím) a nějaká učitelka mu ihned zakázala si ho tam brát. Prý nevhodný nápis. Ve škole také prý ještě občas fungovaly fyzické tresty, mamka mi dokonce říkala, že i po revoluci se sem tam nějaký ve škole objevil!

Jinak sama za sebe bych komunismus zažít nechtěla, jsem víceméně ráda, že žiju v téhle době a skoro do puntíku s tebou souhlasím. Je sice v mnoha ohledech je sice strašná, ale i tak nabízí více "svobodného dechu".
Napsala jsi skvělé zamyšlení, četla jsem ho i mamce a ta jen přikyvovala na souhlas :)

8 Anna Anna | E-mail | 5. září 2014 v 15:20 | Reagovat

Tak ako teraz, tak aj vtedy to bolo hlavne o ľuďoch. Tá voľba, ktorú si  vyberá "bezdomovec", bola aj vtedy a je a bude. Rodila som v 27 roku, školu som si vyberala ja, bola som dcéra politického väzňa. Áno, chlap, čo dal otca zavrieť,  vykrikoval po dedine, že sa postará,aby ma zo školy vyhodili-gympeľ.Umrel v tom istom roku,čo otec sedel. Držala som mu na pohrebe vyznamenania z SNP, museli ma prehovoriť, zväzáci. Mala som riadioteľa v práci komunistu, ktorý sa nebál zamestnať prenasledovanú inžinierku, ktorú v jej okrese nezamestnal nik. Moji kamaráti nosili dlhé vlasy až po pás a mali zábavu z toho, keď si rozprávali ako ich vlasy kdekomu vadia.
Bolo toho dosť, čo mi vadilo, preto som privítala zmenu, ale nie je taká ako som čakala.

9 Vojta Vojta | 5. září 2014 v 18:29 | Reagovat

No, taky jsem to nezažil, ale můj táta si za socialismu na nic nestěžoval, zato teď jo. Byla to prostě doba pro takový ten průměrný archetyp života, chápu, že třeba ty bys tam žít rozhodně nemohla. Není to prostě o tom rozhodnout se jestli bylo líp, pořád jsme ten banánistán uprostřed evropy. Způsob, jakým nás drží na vodítku je dnes jiný, ale v podstatě je to pořád stejné.

10 Johana Johana | 5. září 2014 v 19:16 | Reagovat

Ahoj Alue, každá doba má svoje a všude je něco dobrého i špatného. Bude mi 50sát a mládí jsem prožila v té "hrozné" době:-) Museli jsme chodit do pionýra, ale ono hodně záleželo, kdo ho vedl. Já měla štěstí na vedoucí, tak jsme chodili do přírody, hráli různé hry jak dnes skauti, učili se přežít v divočíně, hráli divadlo. Ta politika mě jako dítě nijak nezasahovala, z těch různých sjezdů si jen pamatuji, že jsme říkali básničky a dostali chlebíčky a sodovku a dělali neplechu. To co se mluvilo tam bylo i v televizi, takže to stejně nikdo neposlouchal. Později, když jsme už byli pracující mládež a byli ve svazu, tak na mládež byly peníze, kluci pořádali diskotéky a jezdilo se na svazácké pobyty na rekreační chaty, které měly fabriky pro své zaměstnance. Vzpomínám na to ráda, protože, když jsem přijela domů, bolely mě bránice od smíchu. Pak jsem se dozvěděla, že tam jezdili i udavači, kteří referovali co se tam děje. je pravda, že jsme si dělali srandu ze všeho, i z politiky. 1. máje byla paráda, protože jsme měli volný den a dávali jsme si závody, kdo dřív odtud zdrhne. Bohužel, ti co nesli transparenty, ti měli smůlu.:-) Od 16ti let jsem brala antikoncepci, bohužel, protože kdybych věděla, co to je... Do 16ti let věku jsme jezdili na tábory, které trvaly 21 dnů, také záleželo, kdo je vedl a co chtěl s těmi dětmi dělat. Já jezdila od 3tí třídy a až na jeden, všechny byly super. Na druhém stupni jsem pak jezdila na puťáky. Nevím, nemůžu si pomoct, ale co se týká dětí, tak se o nás opravdu starali dobře, jako děcko jsme měli vyžití super. Potom, až člověk vyrostl a šel do práce, tak tam to bylo horší, protože jsme měli jako mladí jen 10dnů dovolenou.A nebylo cesty dostat se někam jinam .Já jako mladá jsem k sobě dostala pána, který mi ze začátku se vším pomáhal a radil jak a co, jak si mám v práci poradit. Možná proto, že jsme měli tak málo volna se lidi brzo ženili, protože to bylo taky spojené s úlevou na daních, takže ženatí a vdané měli víc peněz. Abych pravdu řekla, taky se mi to moc nelíbilo, tak jsem se sebrala a šla na školu, což bylo horší, protože na školu myslím dával posudek zaměstnavatel, takže opravdu asi nešlo jít tam kam člověk chce. taky tady záleželo na štěstí, kdo ten papír dostal do rukou. Ale nakonec jsem začala studovat, což bylo super a byly to báječné studentské léta. Ale v prvním ročníku už se dalo přestoupit na libovolnou školu.Potkala jsem v životě jak blbce učitele, tak učitele, kteří nás měli rádi a které mám vepsané v paměti celý život. Dcera se mi narodila, když mi bylo až 33let, takže je pravda, že jsem v tomhle byla asi trošku revolucionář, z naší třídy jsem asi byla poslední.
Takže asi tak. nemám pocit, že bych se musela bát něco říkat i dneska je to stejné, jak komu.:-) nechci až tak tu dobu chválit, jen píšu, jak jsem ji viděla svýma dětskýma očima. Spousta věcí asi bylo zlých, ale myslím, že to lidi pocítili až se stali dospělými a narodily se jim děti. tenkrát jsme jako mladí chtěli změnit svět a naši rodiče šli s námi. Zajímalo by mě, kdo teď bude měnit svět, když si každý křičí do světa to co chce, ale nikdo nemá chuť ho poslouchat, protože spousta lidí má starosti sami se sebou.
Mimochodem vlasy- mamka mi je splachovala octovou vodou. Jinak byla v módě mokrá trvalá a pomády na to v drogérii nějaké byly. Ale nebylo moc voňavých parfémů, ale za to, když mamka prala, vonělo to po celém domě.
neberte to tady jako agitku, každá doba má nebo měla něco. Já jen, že bylo i spoustu věcí dobrých, tak jako teď, hodně záleží, koho potkáš. Blbci jsou v každé době i v dnešní:-)

11 myší královna myší královna | Web | 5. září 2014 v 20:48 | Reagovat

Jsem strašně ráda, že se najdou lidi, co uvažujou takhle. Mladí komunisté současnosti kecají něco o společném sdílení všeho, blá blá blá. Jako je fakt, že spousta lidí došla k penězům ne moc férovou cestou a na úkor jiných, ale ti, co si na sebe vydřeli poctivě, by se měli jakože dělit o svůj majetek s těma, co neumí vymyslet něco, co by lidi kupovali a chtěli? To mi moc fér nepřipadá. Prostě politika sdílení všeho rovným dílem nezávisle na tom, jak kdo dře, se mi nelíbí. Dál tihle lidi jako by nevěděli, že už existuje cosi jako zaměstnanecké akcie a melou s pořád dokola cosi o nadvládě vyšší třídy. Ať se na mě zlobí jak kdo chce, ale tohle je podle mě jen lenost a závist.

A lidi, co se zastávají totalitního režimu, už fakt nechápu. Nemožnost podnikat, promluvit, svobodně tvořit, cestovat, whatever - proč si toho lidi neváží? Ano, možná byly vyšší platy a důchody, ale na úkor čeho? Možná každý měl práci, ale jaká to byla práce, když intouši dělali to, co by dneska nedělal ani člověk se základkou? Tohle už samozřejmě nikoho nezajímá.

Lidi říkají, že to, co tu dnes vládne, není demokracie. No, to pardon. Jaká je definice demokracie? Svoboda projevu, svobodné volby, svoboda pohybu, svoboda podnikání. Jak by si teda představovali demokracii? Všechno všem zadarmo? To už se pojmenovalo jinak...

Pro tak silného individualistu, jako jsem já, je současné ekonomické a politické zřízení TÉMĚŘ největší možnost k rozletu. Ne, nic, žádný komunismus.

A vůbec nemluvím o tom, že mi umučili/zmrzačili pradědečka.

12 Vojta Vojta | 5. září 2014 v 23:00 | Reagovat

Hezký článek Alue, díky :-)
S napsaným zamyšlením plně souhlasím. Při čtení článku mě napadlo následující: Udivuje mě jaký máš nad bývalým režimem v porovnání s dnešním nadhled vzhledem ke svému věku :-)

13 tarantule* tarantule* | Web | 6. září 2014 v 11:41 | Reagovat

Já si myslím, že jedovaté jídlo tu nebylo prostě proto, že ještě nebylo vynalezeno a nebo aspoň ne tak rozšířené. Kdyby tu byli komunisti teď, tak nás to před GHMO stejně nezachrání. Za sebe jsem ráda, že jsem v té době nežila a nechápu, jak to někdo může chtít zpátky.

14 Alue Alue | E-mail | Web | 6. září 2014 v 15:02 | Reagovat

Teď až jsem si vzpomněla, že jsem do článku zapomněla napsat, jak se za komunisty přeučovaly levoruké děti na praváky. Moji mámu přeučovali tak násilně, že se z toho zhroutila a začala se jako děcko počůrávat, tak ji pak nechali psát i levou... Chudák. Pak byla po zbytek života sice schopná psát oběma, ale mluvila o tom jako jednom z nejhorších traumat své školní docházky.
Sebe si v takové situaci nedokážu představit.

15 Datlik Datlik | 6. září 2014 v 15:27 | Reagovat

Já si taky nějak moc nedovedu představit žít v jiné době. Narodila jsem se v r. 1983, byla jsem v té době prcek, takže nějaký komunismus si nepamatuju (pokud se bere cca do r. 1989), chodila jsem do školky. Nemám ráda příkazy a něco, co dělat nechci a ještě aby mě někdo do toho nutil apod. To by na mě vážně nebylo. S těmi vložkami si to taky nedovedu představit. Začala jsem je potřebovat ve druhé polovině 90. let, takže byly ještě takové ty klasické vlojdy bez křidýlek, ale s lepícím proužkem uprostřed. Sice taky byly tlustší, ale neprosakovaly. No a když mi bylo 15, začaly sem do ČR přicházet vložky s křidélky (Always), ale ty mi mamka nekoupila, byly drahý. No ono i dnes že jo.. A když už jsme sem tam doma měli, tak jsem si ji vzala jenom výjimečně a šetřila si je. Dnes je používám skoro pořád, doma občas i ty "bez", jsou levnější podstatně. Mám teda jednu zkušenost se starší vlojdou, kterou měla doma babička..byla z vaty či nějaké buničiny a v síťce. A protože jsem zrovna byla u babi a neměla nic jiného po ruce, musela ji použít, ale jak ji těch gatích ježkovy voči udržet? :-D Se to mělo nějak zavazovat, ale copak to šlo? No hrůza! :-D Ale celkově je v téhle době větší výběr všeho, ale na druhou stranu to jídlo a všechny ty sra*ky co prodávají v obchodech, to mi docela vadí. A lidé jsou dnes i více držejší a neštítí se tolik věcí, co třeba dříve by si nedovolili. Ale jak píše Aluš, každá doba má svoje pro a proti. Ale s tou prací to možná dřív bylo lepší v tom směru, že člověku dali smlouvu na dobu neurčitou pomalu hned. Dnes na to každej kašle a zaměstnavatel se snaží se zaměstnance vyje*at. Ta jistota práce byla lepší v té době si myslím. Dnes když by byl člověk sám (rozvedl se, rozešel apod.) a ještě měl přijít o práci, je to děs. Dřív aspoň zaměstance třeba ocenili, dneska na ně každej prdí a kouká, jak by mu nabídl co nejnižší mzdu a ještě smlouvu na dobu určitou. Dnes si téměř nikdo zaměstnance, co chce makat a chce práci, moc neváží, což je podle mě škoda.

16 Alue Alue | E-mail | Web | 6. září 2014 v 15:55 | Reagovat

[15]: Jo aha... já se tak před 6ti lety vrtala v Rakousku kamarádce v šuplíku v koupelně a našla jsem tam podlouhlé ploché věci velikosti vložky a bylo to v síťce... A já to nepoznala, já se divila, co to má za divný obvazy, a kolik tak krve by muselo z toho zranění téct, aby to upotřebila... To byly asi komančovský vložky!!!!! :D :D :D :D :D No proč to sakra skladuje? Určitě to tam ještě pořád má schovaný :D Nějakou si vezmu a udělám s ní video :D

17 VS VS | 6. září 2014 v 16:24 | Reagovat

[11]: Velice se mýlíš myší královno ,tohle opravdu není demokracie. Svoboda projevu kde u nás? proč se rozdávají bludné kameny nebo jak se to jmenuje a pod.? Svobodné volby ? proč tam lidi nechodí? Svoboda pohybu další klam proč tě všude lustrují a navrhují bio čipy? a o podnikání ani nebudu mluvit. Je to jen naivita ,ale je fakt ,že se to tváří líp než komunismus ,bohužel je to horší. Lidi za komunistů drželi spolu pomáhali si a dnes? Doba je jen o penězích a o ničem jiném. Na děti není čas mě vyrostli a já se honil za penězi v domnění že je to pro ně to nejlepší .Byl jsem hrozně šťastný když to padlo a trvalo mi to dlouho než jsem se probudil do čeho jsme zase spadli. Doufám že to co se teď děje ve vesmíru nám pomůže vytvořit lepší svět.

18 Datlik Datlik | 6. září 2014 v 17:55 | Reagovat

[16]:
Aluš, to tam tenkrát vyštrachala jenom 1 poslední..ještě že tak, pač jsem neměla s sebou u ní nic než mi normální koupila v obchodě rychle :)) Ale babička už bohužel nežije, takže i tyhle věci nejspíš už tam nejsou.. No prej se tyhle vložky praly, ale to si nedokážu představit, nedá se to 100% vyprat, fuj! Nebo jak to dělaly ženský před 200 lety?? No radši to ani nechci vědět :-D

19 annapos annapos | Web | 6. září 2014 v 20:04 | Reagovat

Kvituji s povděkem, když mladý člověk má tak objektivní pohled na dobu, ve které sám nežil. Velice mě vadí vzdychání po minulosti, ve které nebyla nikde jediná kytička, města byla špinavá, šedivá, památky zanedbané, ano, jsem stará a někdy si také vzdychnu, stesk je ale po tenkrát, ztraceném čase a nelze ho dohnat, hlavně v mezilidských vztazích, to jediné bych dnes chtěla změnit.

20 obycejnilide obycejnilide | 7. září 2014 v 1:03 | Reagovat

[13]: "..hlavně nemyslet Kefalín.." :-)
A ještě - jak se Vám žije nyní?
Jedovaté jídlo nebylo zejména proto, že tu existovaly tzv Oborové a Jakostní normy. Celý svět nám mohl kvalitu závidět a asi i záviděl:) Bylo přesně popsaný co kam patří či co se kam može dát. Složení receptur. Pamatuje někdo Receptury či jak se to... tu tlustou knihu? Vařilo se v ní v restauracích atd. Ty recepty jsou i dnes docela poklady. Ale maso už nežeru takže bych tam nyní asi už moc nenašel. Poděkujme
VŠEM, co tenkrát žili, vlastně i díky nim jsme tu, v takovém stavu jaký máme, mohlo to být.. jiný. :) Shrnutí? Všechno zlé je pro něco dobré, a možná i naopak. Fakt, že lidi točí řeč v komentářích na politiku rovněž potvrzuje kvalitu jejich ducha. Spousta lidí se totiž dovede bavit pouze o ... (doplnte sami) Kde jsou navíc ty časy, že když dal chlap slovo, tak to platilo? Dále - kde jsou časy, kdy lidi na sobě makali, vzdělávali se (pořád)?   hezký den

21 obycejnilide obycejnilide | 7. září 2014 v 1:07 | Reagovat

Film pro rozšíření obzorů... Bacha, je to fakt silná káva.
Dodávám - např emerika a eu maj dohodu, že kuřata z usa mohou být namáčena v nějakym roztoku chloru, no jasně prej aby ty bakteerie... no proč ne že?

na youtube najit toto:
Pozemšťané - film - české titulky

22 obycejnilide obycejnilide | 7. září 2014 v 1:10 | Reagovat

[11]: "Nikdo není tak beznadějně zotročen jako ti, kdo si myslí, že jsou svobodní."
Goethe

23 ginze ginze | 7. září 2014 v 10:14 | Reagovat

[14]: Wow. Já jsem levák a nedokážu si představit, že by mě někdo začal násilně přeučovat na pravou. To je opravdu hrozný psychický nápor, v člověku to vyvolá pocit méněcennosti, když mu v podstatě řeknou, že to, co je pro něj přirozené, je špatné a nesmí to dělat.

Jinak si myslím, že každá doba má svá pro a proti. Ono to vypadá, že dřív ty lidi byli více manipulováni a hlídání na každém roku, jenže tak je to i dnes. Jen to má dokonalejší formu a lidé si už ani neuvědomují, že nejsou svobodní. Dnes už tě nikdo nezavře za odlišný názor, protože všechno je nastavené tak, že se ti většina lidí vysměje a nebude to brát vážně. Alespoň takhle mi to přijde.
Komunismus ale nemohu nějak moc komentovat, protože jsem ročník 95. Přijde mi však, že i v tomto období od roku 1995 do těch počátků 21. století to bylo lepší než teď. Zdá se mi, že se za tak strašně krátkou dobu změnilo mnoho věcí.

24 Vojta Vojta | 7. září 2014 v 12:15 | Reagovat

To přeučování má přes tehdejší generaci dosah i dnes, já si na to svoje díkybohu nevzpomínám, ale muselo to být už před 1. třídou (2004) hotové. Možná to bylo proto, že můj táta prostě minulý režim uznával. Nechápu kdo tu dementnost vymyslel a proč to tak je, jestli církev která věří, že je to projev satana nebo se to dělá, aby jsme nenarušovali soudržnost falangy v naší armádě velkého  Říma, ale tahle logika komárů co je jiné je špatné je prostě středověká.

25 The Egg The Egg | 7. září 2014 v 13:06 | Reagovat

Mám pocit, že ani tak neřešíš režim jako takový, jako obecně dobu socialismu u nás na časové přímce a svoji schopnost v té době přežít.

26 mz mz | 7. září 2014 v 13:35 | Reagovat

Mám 50 rokov takže polovicu života som prežila za socializmu a polovicu v demokracii. Cítim nostalgiu za dobou, ktorá mi chýba, keď sme žili bez strachu,bez existenčných problémov,nemohli sme síce podnikať v práci ale mohli sme sa realizovať tým, že sme si dokázali postaviť domy za nenávratné pôžičky,ktoré sme dostali  až do výšky 150 tis. Kčs, pritom dom mal rozpočtový náklad 350 tis.Kčs.Mohli sme požiadať o byt a ak ste boli podnikaví tak ste ho mali do 2 mesiacov, stačilo sa len oženiť/vydať. O tom sa veľmi nehovorí.Dnes je šťastný ten kto má vôbec prácu, aby v nej strávil niekoľko hodín za výplatu, ktorú minie na splátku hypotéky, alebo aby si kúpil tie lákavé veci v obchode, z ktorých 60 % ani nepotrebuje.Kedysi,sme v práci aj žili nielen otročili,možno to bolo aj tým, že práce nebolo toľko a zamestnancov veľa takže sme mohli v pokoji sa najesť,porozprávať jednoducho žiť.Dnes v nej ľudia iba otročia,sú stresovaní,nervózni. Neboja sa hovoriť na verejnosti čo chcú ale v práci si ani nepípnu. Nemocnice a lieky za totalizmu
totálne zadarmo, jasle,školky a školy totálne zaradarmo, domovy dôchodcov totálne zadarmo, štátne byty totálne zadarmo,pôžičky na dom /do 30r.veku manžela/ totálne zadarmo,letné tábory totálne zadarmo,odborárske dovolenky totálne zadarmo,stočné totálne zadarmo. Škoda, že nie som staršia,chcela by som už byť na dôchodku,lebo ten už neskôr nebude.

27 František František | E-mail | 7. září 2014 v 17:49 | Reagovat

Teď je hlavně svoboda pro všehoschopné. Slušný člověk se spravedlnosti těžko domáhá. Zákony jsou postaveny tak, že chrání často darebáky, kteří mají na to, aby si zaplatili lepší právníky, ale když vás třeba někdo obere, těžko se domůžete spravedlnosti...
Dále matka s dětmi velmi těžko najde práci na poloviční úvazek. Přitom jsou ochránci lidských práv zastávající se ledasčeho, ale přetížených matek s dětmi, kteří musí do práce proto, aby se uživili, se nikdo nezastane. A práci na poloviční úvazek neseženou.  
Vadné je i pojetí lidských práv. Lidská práva by měla být jen pro ty, kdo plní povinnosti, tedy pro ty slušné a zodpovědné a ne lidská práva pro ty, co na všechno dlabou. Chceš lidská práva, plň nejdřív své povinnosti!!

28 Erika Erika | E-mail | 8. září 2014 v 11:20 | Reagovat

Dovolím se k tomuto článku vyjádřit a předesílám, že je to můj pohled, moje zkušenosti, nicméně jsem se za svůj život poznala s hodně lidmi, kteří tuto dobu zažili a sdílí názor stejný nebo hodně podobný.Také musím říct, že jsem poznala hodně lidí, kteří na komunisty nadávali, ale v této době ještě na ně rádi vzpomínají.Jsem z úplně normální rodiny, žili jsme úplně normálně.Takže, co se týče  kvality jídla, to není o čem, nikdo neřešil žádný jedy, řešilo se jen, jestli je jídlo dobrý nebo hnusný.Oblečení, tak ano, nevypadali jsme jako na západě, ale určitě to nebyla zas taková bída, v mezích možností se dalo, mám spoustu fotek a moje máma chodila oblečená super.Dnes je všeho až moc, ale na úkor kvality i já jsem došla k závěru, že radši pár věcí, které budu nosit a kombinovat, než mít narvanou skříň trendy hadříkama.A ty věci dřív vydržely několik let, dnes tak jednu sezónu!Bylinky, Aluško, mám doma hodně knížek o léčivých rostlinách od 60.let až po 80.léta, jsou po mojí babičce a byly úplně běžně ke koupení, mrkni třeba i do antikvariátu.Kam dřív babička chodila na bylinky se dnes tvrdě staví, louka nelouka, bažanti, zajíci tam byli a pozor, bylo to ve městě!Z té doby znám různé bylinkové šťávy, lektvary, domácí marmelády, kečupy, zavařené ovoce a zeleninu.Jako děti jsme svobodně lítaly venku, domu jsme přilítly na oběd, někdy ani to ne, doma nám řekli pár rad, jak se máme chovat a nikdy se nám nic nestalo a světe div se, nemuseli nás kontrolovat jako dnes po mobilu!Co se týče lidí, sousedské vztahy, až na jednu zlou babu:-) byly vřelé, normálně si spolu povídali, seděli na lavičkách, vzájemně si vypomohli, dnes ani nevíte, kdo bydlí vedle vás.Dnes když vidím filmy ze 70. a 80.let, takové ty klasiky, tak cítím tu atmosféru doby, kterou jsem zažila a okamžitě bych se tam vrátila.A jsme u dalšího, filmy, písničky, televize, ano byly jen dva programy, taky jsme jen nedřepěli u bedny a dnes je programů nespočetně, ale ty hrůzy, co tam dávaj, zkrátka ta dnešní tvorba je přímo úděsná.A takové filmy, co se točily už nikdy nikdo nenatočí.Já osobně mám nejradši i písničky a zpěváky té doby a pokud někdo nemohl projevit svoje umění v té době, tak proč se nepředvedl po revoluci?Mimojiné v tu slavnou revoluci nevěřím.Doba se hodně zhoršila, lidi se změnili, doba minulá se démonizuje.Na jednu stranu jí v médiích haní a druhým dechem vzpomínají, jak se kdysi točily krásné filmy a pořady a dnes už to nikdo nedělá, vzpomínají na krásné časy z dětství a mládí a pak řeknou, že to byla strašná doba.Vložky, tak to je opravdu pravda:-), ale četla jsem jednou kdysi nějaký příspěvek paní, která v té době žila ve Francii a psala, že i tam byly vložky hodně podobné.Nemůže to být tím, že je prostě  časem jen zlepšovaly?Říkám upřímně, ne všechno bylo špatné, naopak hodně toho bylo lepšího, než v dnešní době a ne jak dnes mladým a dětem tlučou do hlavy.Tolik sociálních a finančních problémů jako je dnes je do nebe volající.Uvažte, v roce 1985 ROČNÍ vyúčtování za elektriku 395 Kčs(mám schováno), nájmy okolo 200 Kčs, ceny potravin(kvalitních potravin) na dnešní dobu až neuvěřitelné, ano platy byly o dost menší, ale přesto jsme měli vše zaplaceno a hlady jste taky neumírali.Dnes dáváte dva platy dohromady, aby byl zaplacený nájem, jídlo a já nevím co.Po revoluci, když komunisti předali moc, tak bez dluhu a dokonce i s penězi, jak je to dnes s naším státním rozpočtem všichni moc dobře víme a  tu rozkrádačku chtějí dřít z normálních lidí.Určitě byli vždy dobří a špatní lidé, určitě se kradlo, lhalo a já nevím co, ale dnes to narostlo do obludných rozměrů a ještě se lidem smějou do obličeje.Lidi jsou šíleně agresivní, bezohledný.K čemu nám je mít všechno to konzumní zboží, jsme šťastnější?A názory si klidně mějte jaký chcete dneska, jenže vám to je stejně k ničemu.Jo a taky si představte, že se držely pauzy na oběd, dnes, když se mi to nelíbí, tak můžu jít.A to mám ještě štěstí, šéf je docela normální, ve velkých firmách se drží huba a krok.Jo Aluško, kosmetika byla taky k dostání, sice ne takové kvantum jak dnes, ale představ si, že jedna naše firma spolupracovala s Diorem a dělali pro náš trh rtěnky.Ženský se normálně patlaly, malovaly, fénovaly, lakovaly a já nevím co:-)No a co se týče alternativních věcí, teď je sice takový boom v tomhle a většina lidí se stejně na to dívá skepticky a já jsem došla k tomu, že by se člověk měl raději starat o to, aby byl duševně zdravý, slušný, čestný člověk.Zkrátka vnitřně na sobě pracovat a žít nejlíp, jak umím, nebo aspoň se to učit a snažit se o to.Nepromrhat tenhle život, protože až jednou přijde můj čas, tak abych nelitovala a nemusela se stydět.A taky si představte, že moje babička s dědou byli ty nejčestnější, nejčistší lidi, které jsem kdy poznala, nikdy nic neukradli, nikomu neublížili, naopak si nechali dost líbit, měli spolu pět dětí, které dokázali uživit, našetřit jim nějakou tu korunu, slušně je vychovat a dnešní dobo div se!...děda byl za války partyzán a oba byli díky válce komunisti, i když taky časem byli z některých lidí rozčarovaný.Nebyla to asi taky úplně ideální doba, přece jenom, tvoří ji vždy lidé, ale tenhle sešup po revoluci, je z mého pohledu daleko horší.Jakoby se dala zelená všem těm šmejdům, všem těm škodičům a služebníkům zla.Jo a aby si někdo nemyslel, nejsem v žádné straně, a jsem téměř apolitická, ale jen vyjadřuji, co si myslím a co cítím a do jaké doby a proč mě to táhne.

29 Erika Erika | E-mail | 8. září 2014 v 13:01 | Reagovat

A ještě k mému předchozímu komentáři přidávám, že jsem nenapravitelný optimista, který si už hodněkrát natloukl nos, i když jsem chvíli brečela, vždy jsem se zvedla a šla dál.Takže se snažím vidět to hezké, ale můj celkový názor, který jsem popsala je ustálený a vůbec ne momentální, navíc zpětně mohu hodnotit a porovnat tyto dvě doby, čas hodně ukázal.

30 Erika Erika | E-mail | 8. září 2014 v 13:05 | Reagovat

Aluško, omlouvám se, snažila jsem se svůj hlavní komentář poslat několikrát, jelikož mě to tady nějak zlobilo a opravdu to nebylo úmyslně.Děkuju:-)

31 Erika Erika | E-mail | 8. září 2014 v 13:52 | Reagovat

Žila jsem asi jinde:-), ale já nechodila a ani naše rodina do prvomájových průvodů, v životě nás nikdo nenutil a nikdo neměl kvůli tomu problémy.A jinak si myslím, že mít děti dřív, třeba po 20.roku je přirozenější, než dnes, kdy se vše nechává na poslední chvíli.A rozvod nebo matka samoživitelka nebyla ostuda, možná někdy v první republice a pak třeba v 50.letech.Na druhou stranu se dnes lidi rozcházejí a rozvádějí kvůli všemu, už neumí nic spolu překonat a hned rozchod, rozvod.

32 Martina Martina | 9. září 2014 v 23:16 | Reagovat

No já si taky myslím,že každá doba měla něšco do sebe, Narodila jsem se v roce 1971, takže jsem komanče zažila,ale měla jsem krásné dětství, rodiče byli oba do 3h doma, mamka dodnes vzpomíná, jaká byla v práci sranda a jak tam chodila ráda a dneska? Všichni se bojí o místo, proto raději pomlouvají,tajnůstkaří, aby raději vyhodili toho druhého, stres, mámy i tátové se vrací pozdě a na děti nikdo nemá čas. Takže sedí jen u počítačů a televize a jak to pak vypadá? Ovšem na ty vložky si vzpomínám a bylo to fakt hustý, no spíš raději nevzpomínat, ještě ted  z toho mám trauma..brr. Ale jinak u nás nikdo politiku neřešil,jako dítě jsem to vůbec nevnímala a protože jsem byla šikovná a nápaditá, šila jsem si super modely, které tu nikdo neměl:-) Banány a mandarinky budu mít do smrti spojené s Vánoci,protože jinak nebyly,ale zase se na ně dítě hrozně těšilo... Každá doba má něco do sebe...

33 Jita Jita | Web | 10. září 2014 v 8:20 | Reagovat

S těmi potavinami bych byla opatrnější. Člověk totiž rychle zapomíná a snaží si vše vtipně idealizovat :D Je pravda, že paštiky a salámy byly především z masa, ale že by byly méně jedovaté? Rakovina už tenkrát byl strašák číslo jedna! Náhražky běžně existovaly a vyvíjely se (viz. komunistický vynález pomazánkové máslo - náhražka v době nedostatku smetany aby bylo co mazat na chleba). Lidé o tom ale nepřemýšleli, protože nikdo jim nepředhazoval, že to je špatné. A většinou jiná volba ani nebyla, plné obchody a možnost volby ze seriálu Žena za pultem je jen výsměch tehdejšímu pracujícímu lidu :D O něco lépe na tom byly možná prodejny ESO, ale  tam moji rodiče nakupovat nemohli (myslím že se tomu díve posmívalo jako prodejna pro E.konomicky S.ilné O.bčany)

34 Přemek Přemek | 10. září 2014 v 21:14 | Reagovat

[13]: Jedovaté jídlo bylo, jen jinak: DDT a další chemické sajrajty se používaly také.

35 Přemek Přemek | 10. září 2014 v 21:49 | Reagovat

[17]: A víte co? Mýlíte se oba! :-D

Zaprvé: je blbost srovnávat udělování Bludných balvanů, které nedělá stát a státní moc, ale soukromý spolek, s intervencemi státu do všech možných oblastí života lidí. V tom právě spočívá svoboda: mohu si založit spolek, který se bude zabývat čímkoliv, pokud dodržím pravidla (zákony).

Zadruhé: Je naprosto nesmyslné spojovat demokracii se svobodou. V demokratických starověkých Athénách lidé odhlasovali popravu Sokrata vypitím polehlavu, protože je štvaly jeho kecy. Jeho následovníci (Platón, Aristotelés) pak odmítali demokracii jako nespravedlivý způsob vlády. Po celý středověk byla za spravedlivější, svobodnější a pokrokovější považována monarchie či aristokracie (nebo v našem případě mišmaš v podobě duální monarchie). Absolutní demokracie je tedy totalitní vláda většiny.

Teprve USA oprášily myšlenku dekracie - ale aby nebyla nepsravedlivá, omezili ji nepřekročitelnými a nezrušitelnými právy jednotlivce. Mluví se tak o ústavní nebo liberální (svobodné) demokracii. Ale i tak stále platí: čím více demokracie, tím méně svobody.

Na našem území byla největší svoboda za konstituční monarchie Rakouska-Uherska. Měli jsme tehdy nejsvobodnější konstituci (ústavu) na evropském kontinentu. Hodně prvků pak přejala první republika, ale už to nebylo takové a od té doby už nikdy. Mimochodem, v Anglii měli na tehdejí dobu nejsvobodnější prostředí v Evropě už před zavedením konstituční monarchie. Žádný parlament k tomu nepotřebovali.

I proto, jak se náš prostor pro svobodu stále zužuje, aníž by nám někdo přímo totalitně vládl, se dnes mluví o tzv. soft totalitě (měkké totalitě), která pozvolan nastupuje. Nepoužívá represivní aparát, ale manipulace, kterým se lidé dobrovolně podřizují a kterými se stávají více a více závislí na systému (tj. na státu nebo nadnárodních korporacích - třeba starobními a dalšími důchody ze státní kasy nebo ze soukromých finannčích fondů namísto zlatých sihel, nemovitostí atd., "bezplatnou" zdravotní péčí, "bezplatným" vzděláváním, které se v systému stává větší a větší nutností.............)

36 jarka jarka | 11. září 2014 v 12:56 | Reagovat

Je to boj mimozemšťanov? Zaujímavý rozhovor s anglickým politikom, o čo vlastne ide. :https://www.youtube.com/watch?v=XkeKvdCoz-0

37 Pavel Pavel | E-mail | 12. září 2014 v 11:22 | Reagovat

Banány,Banány,Banány.Ale že jsme měli nejpřísnější normy na potraviny na světě,o tom se málo mluví.Vlastně byly Bio.Nejsem zastáncem minulého režimu ale primitivně odsoudit vše,nebo vybírat jen to špatné je nefér.

38 mariankosnac mariankosnac | 13. září 2014 v 12:43 | Reagovat

[16]: Proč "komančské" vložky? Veďla, v demokratických krajinách asi tiež nemali zrovna ultratenké alwaysky a menštruačné kalíšky. Tak aj rakúšanky používali tie "komančské" :)

39 mariankosnac mariankosnac | 13. září 2014 v 12:51 | Reagovat

[13]:  "Já si myslím, že jedovaté jídlo tu nebylo prostě proto, že ještě nebylo vynalezeno a nebo aspoň ne tak rozšířené"

mýliš sa, jedovaté potraviny samozrejme existovali a boli rozšírené napríklad v takej amerike. Videl som dokument o začiatkoch priemyselnej masovej výroby potravín (konzerv) v amerike a mnohí ľudia po ich zjedení mali zdravotné problémy, oslepli, dokonca zomreli. K nám sa to svinstvo nedostalo preto že sme si potraviny vyrábali sami pod prísnejšimi normami. Ako príklad prísnej kontroly uvediem to, že baktéria E-Coli sa v socialistickom bloku v žiadnej krajine nevyskytla.

40 myší královna myší královna | Web | 14. září 2014 v 0:23 | Reagovat

[14]: O homosexualitě, vlastně o jakémkoli projevu neobvyklosti, nemluvě

[17]: Rozdávat bludné kameny si může kdo chce, já můžu rozdávat třeba bludného sejra a je to pořád moje svoboda projevu. Že ho někdo nepřevezme, to je taky svoboda projevu. Že ho někdo obřadně pomočí, to je taky projev. A nikdo ti to nezakáže. Jsem naivní, když nevěřím tvým konspiračním teoriím, fajn, ale co jsi ty, když věříš, že si lidi za komunistů pomáhali víc? Kde, prosím tě? V jednom je dnešní doba stejná: když někomu hoří koudel u zadku, tak napráská i kamaráda. Tak mi tady netvrď bludy.

41 myší královna myší královna | Web | 14. září 2014 v 0:24 | Reagovat

[10]:
"Za to, že se táta směje
za máminu písničku,
mám Vás, pane prezidente,
zapsaného v srdíčku."
To si pamatuju z nějaké matčiny čítánky. :D
A nedávno jsem v antikvariátu sehnala zpěvník totalitních, "oslavných" písní, to bylo fajné. :D

42 Elda Trnimir Elda Trnimir | E-mail | Web | 1. října 2014 v 12:37 | Reagovat

A dokázala bys žít ve středověku a)dle toho, co nám oficiální dějepisci vyprávějí, b)dle toho, co nám už (možná?) neřekli a co (možná?) víš navíc?

43 Jana Jana | E-mail | 18. září 2015 v 10:53 | Reagovat

[1]:Díky za skvělý rozbor a popis, pokud by to bylo možné uvítala bych stejný na dobu tzv. první republiky, ať máme přehled jak žili naši předkové.Zdraví Jana

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama