V e-shopu Alue.cz jsou nové křišťály z Madagaskaru. - Aktuální výběr ZDE
Sledujte Zápisníček, kde vycházejí aktuální zprávičky. Nejnovější příspěvek: 01.12.

Nezůstávejte ve škole

8. června 2016 v 0:54 | Alue K. Loskotová |  Zamyšlení
V únoru roku 2015 natočil Youtuber Boyinaband následující zhudebněný názor na školní vzdělávací systém. Co slovo, to perla. Mluví o problému, který se v podstatě táhne napříč vzdělávacím systémem po celém světě. Děti a mladí dospělí se ve školách učí věci, které jsou jen málokdy využity ve skutečném životě.
Dítěti je odmala vtloukáno do hlavy, že ,,škola je příprava na život", ve skutečnosti však škola na život nepřipravuje, většinou žere náš čas tím, že nám vnucuje vědomosti, které většinou zapomeneme a nenajdeme pro ně žádné uplatnění v budoucnosti.
Existuje tedy způsob, jak se připravit na skutečný život? - Mít dobré rodiče, kteří nám ty základy předají, snažit se odmalička o samostatnost, rozvíjet své talenty a netrávit veškerý svůj čas u televize. Nakonec má však o našem úspěchu v životě stejně hlavní slovo naše osobnost a intelekt.
Video vzbudilo dost velký ohlas, dnes už má 9,5 milionu zhlédnutí. Na tento virál vznikla i celá řada reakcí z řad youtuberů, některé jsou rozumné, nad jinými zůstává rozum stát, každopádně to pěkně hnulo žlučníkem nejednomu divákovi.


Nezůstávejte ve škole
České titulky si zapnete kliknutím na: ozubené kolečko titulky čeština.
https://www.youtube.com/watch?v=8xe6nLVXEC0



Když tak vzpomínám na svoje školní léta, v životě jsem využila od každého předmětu něco, avšak byly to úplné základy, které se berou na základní škole, dokonce hned na prvním stupni a i kdybych je neznala, velmi rychle a snadno bych se je zvládla doučit, nebo bych si je našla díky tomu, že dnes existuje taková krásná věc, jako je internet. - Internet je dar i prokletí moderní doby, je to dobrý sluha, ale špatný pán... Jako oheň. - Podle toho, jak se využije.
Dneska si říkám, že ani ne tak školní docházka, ale internet je pro mě podstatnější, protože všechno důležité co jsem se kdy potřebovala naučit nebo najít, mi internet poskytl. V podstatě denně využívám internet k hledání věcí, které si potřebuju doplnit, nebo doučit a dělám to s chutí, učím se ráda a postupně, to co mě zajímá, nebo co zrovna potřebuji a nenašla jsem to v knihovně... Kdežto škola pro mě byla jeden velký permanentní stres, neustále jsem z ní měla nějaké psychosomatické nemoci, průjmy, teploty, a bůh ví co ještě... a i po jejím dokončení jsem několik let byla traumatizovaná, že jsem se ráno budila s hrůzou, že musím vstávat do školy - no jo vlastně, už nemusím.
Byl to pro mě obrovský stres a vědomostí jsem si odnesla málo, i když jsem byla velmi pečlivá, nikdo na mě nemusel nikdy dohlížet ani se se mnou náročně šprtat a všechno jsem měla v pořádku. Protože taková já jsem, všechno co mám na starosti, musí být v naprostém pořádku.
Jedna z mála skvělých věcí na škole jsou jazyky. Kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem. Jazyky jsem vždycky měla ráda, vždycky mi šly a nelituji ani jedné hodiny, kterou jsem proseděla ve škole, ať už to byla angličtina, nebo ruština, každá minuta měla pro mě smysl. Ale já měla štěstí na dobré učitele, zejména co se týče angličtiny. Nejlépe anglicky jsem uměla ve chvíli, kdy jsem vycházela základku, na střední mě naopak úplně zblbli, pak jsem to nechala nějakou dobu úplně ladem a znova se do toho dostala vlastní snahou, díky internetu. Ale už nesedím nad učebnicemi, ale pouštím si filmy. Je to pro mě příjemnější mít naposlouchané, než se šrotit z papíru.
Velká kapitola pro mě byly ,,technické" předměty silně zaměřené na logiku, to je matematika a od ní se odvíjející fyzika a chemie. Ruku na srdce, z matematiky v životě skutečně potřebuji pouze základní počty, na ty složité máme kalkulačku. Velmi důležitá je trojčlenka, počítání pod sebou, nebo dělení na více desetinných míst. Ale rovnice, nerovnice a počítání s písmenky, tím jsem ztratila pěkný kus nervů a života a vůbec k ničemu mi to nebylo.
Kdybych tehdy věděla co ze mě dneska bude a kdybych věděla že stačí znát trojčlenku a na písmenka se můžu zvysoka vybodnout, tak jsem se tím nestresovala, klidně jsem ty testy matlala a bylo by mi to jedno... Upřímně jedno. Fyzice a chemii jsem přestala rozumět na střední škole, tehdy jsem z toho byla velice ve stresu, dneska vím, že je to úplně jedno, protože to stejně nebyly důležité věci. Leda kdybych dělala nějakého vědce ve specializovaném ústavu tak možná, ale kolik nás takových je, viďte? :)

Nakonec když se na sebe podívám, na svůj život, tak nejvíc nepoděkuju škole, nepoděkuju své rodině, ale poděkuju sama sobě. Protože jsem si ten život zařídila.. a o tom to je. Nespoléhat se, že něco nebo někdo nám to zajistí. Nespoléhat se na to, že když mám nějaký papír a přídavek před nebo za jménem, tak že mi to zajistí dobrý život, dobrý plat a úspěch našich projektů. To už dneska nefunguje, že by nám stát, někdo jiný přidělil práci dle našeho vzdělání, nebo osobních predispozic. Prostě musíme mít ostré lokty, nabroušený jazyk, musíme vědět co chceme, a umět si to zařídit... V opačném případě nás nespasí ani deset doktorátů.

Když se mě dneska děti nebo mladí dospělí ptají co si počít se školou a životem, neodrazuji je, aby odcházeli ze školy, protože škola je svým způsobem ochrana, prodlužuje dětství. Škola za ně platí daně a pokud člověk není typ na podnikání a bude chtít být někde zaměstnaný, s maturitou vždycky prorazí lépe, než bez ní... Speciálně je neodrazuji, pokud vím, že už pár let vystudovali a mají tedy investovanou obrovskou spoustu času a práce, na co to vše zahodit, když je lepší ještě ten rok-dva vydržet? A velice doporučuji zůstat ve škole, když mladý člověk sice už nechce studovat, ale ani nemá ŽÁDNOU představu o tom, co bude dělat, až v té škole skončí. Z toho totiž může být pěkná polízanice...

Když vím co v životě chci, vím jak toho dosáhnu a mám na to, můžu si se všemi diplomy světa vytřít zadnici, ale pokud toto nemám, je škola pomoc... Získá člověku čas, aby dozrál. Ale na život ho stejně nepřipraví. Na to se člověk musí připravit sám.

Ale v zásadě to nakonec vždy záleží na osobnosti člověka, jsou lidi co mají skvělé zaměstnání i bez papíru a jsou lidé, co pípají za kasou a mají vysokou školu, protože si zkrátka neporadili.
Představte si, že mám v rodině o dvě generace dřív člověka, který studoval do svých čtyřiceti let. Měl několik vysokých škol, byl to houslový virtuoz... A jak se s tím chvástal, když jsem byla ještě malá a vykládal mi, ať se hlavně dobře učím, mezitím co z něho táhl chlast. - Víte, jak dopadl? Alkoholik bez vindry, věčně bez práce, prostitutky, žil v rozpadajícím se baráku, člověk žijící v absolutním bordelu a vajglech, místo parket hlína... A všechny ty školy co absolvoval, mu byly na jednu věc.

Škola má mnoho chyb, na kterých je třeba pracovat, má mnoho nedostatků a děti v ní prosedí dvě třetiny času úplně zbytečně, plodná je jen ta jedna třetina a v případě některých dětí co nedávají pozor, jsem ještě velká optimistka. Na druhou stranu bych ji však nedémonizovala a neříkala ,,nechoďte do školy", protože život je drsný, ten se s vámi nepáře a škola je určité útočiště, i když mladému člověku leze na nervy, i když ho stresuje.

Osobně ani nepovažuji školu za zdroj vědomostí a vzdělání, protože to nejdůležitější pro svůj život jsem se naučila sama, většinou praxí. Geniální a moudří lidé se učí celý život a učí se sami, bez pomoci autorit, nepotřebují aby jim někdo stál za zadkem a neustále je hodnotil, nebo srovnával se zbytkem.
Vědomosti, které si člověk sám vybere a vlastní pílí osvojí, zůstávají v hlavě a pak jsou i využity. A ty jsou skutečně hodnotné, málokdy se nám klasická škola trefí přesně do noty, že nás učí to, co zároveň chceme a potřebujeme znát...

Pamatuji jak mi jeden člověk - bylo mu tehdy 40 - říkal jak dokončil vysokou, jak se mu tehdy ulevilo, že se od té doby už nikdy nic nebude muset učit... Já tehdy byla na gymplu.
On se tím chlubil, jako kdybych mu měla závidět. Ale mně ho v tu chvíli bylo naopak strašně líto. Víte, proč? - Protože z něho ta jeho vymývárna mozku vyhnala chuť učit se. Na co mu byl diplom, když ho to takhle duševně vykastrovalo?
Učit se, poznávat, hloubat - To je potřeba, kterou má člověk vrozenou od dítěte a která s ním je celý jeho život, pokud ji něco nebo někdo nezabije. Člověk, který ztratil chuť se učit, si podle mě zaslouží soucit, ale rozhodně ne obdiv... A když už jsem u toho, skutečný obdiv a úctu si podle mě zaslouží lidé, kteří se dokážou v životě uplatnit, postarat se o sebe, něco vybudovat, prospět v mezičase nějakým způsobem společnosti a nedostat se mezitím do vážných problémů. Bez ohledu na to, jestli mají papír, nebo jestli si s diplomem vytřeli zadnici.

Jaký je váš pohled na vzdělávací systém?

Jaké jsou jeho silné a slabé stránky?

Co vy osobně považujete za hodnotné a co naopak je/byla ztráta času?

 


Komentáře

1 Mára Mára | E-mail | 8. června 2016 v 6:35 | Reagovat

Škola je fuj. Mám jen základku a rok a půl automechanika a jsem za to rád. Umím a vím víc než mnozí "automechanici" s vyučním listem. Hodně jsem se naučil vlastní praxí kdy jsme se s kamarádem místo školy hrabaly v autech v pronajaté garáži. Dalo mi to mnohem víc než praxe ve škole. Práci mám a měl jsem suprovou. Jinak ty testy z matiky jsem od šestý třídy matlal i když sem nevěděl co bude :D bylo mi to ukradený. Byl jsem rád za cokoliv lepšího než 5 :D domácí úkoly jsem na druhým stupni systematicky fakoval a ještě se smál těm co je dělaly :D a učitelce jsem celkem hrdě oznamoval že zase nemám úkol :D skvělý fuck system pocit :) do školy jsem chodil defakto jak na rekreaci, do bufetu a za kamarádama dělat bordel ;D nelituju ničeho, jak říká Ektor - dám klidně stop a dám si to znova :D

2 Mike Mike | E-mail | 8. června 2016 v 7:53 | Reagovat

Velmi pěkně napsané, ale možná by ještě stálo dodat že opravdu hodně záleží na učitelích, někdo je prostě blb a někdo to dokáže podat tak že pro ten předmět nadchne půlku třídy.

3 Mik Mik | 8. června 2016 v 8:30 | Reagovat

Já vidím velký rozdíl mezi školou v Anglii, odkud Dave který natočil video je, a u nás. Souhlasím s Martinem Rotou, že škola především učí učit, a taky na ty základní znalosti, které si bohužel spousta dětí, narozdíl od tebe, nevyhledává a nemá o to zájem. Vím, že je to asi chyba rodičů, ale v anglické škole jsme si s kamarádem stoupli vedle mapy Evropy a on opravdu netušil vůbec nic, kde je která země, jak se jmenuje. To mi jako podstatná věc přijde, a u nás tě to ve škole naučí, stejně jako ty jazyky o kterých mluvíš - u nás jsou povinné a v Anglii si je musíš zvolit, jinak bys uměla jen jeden jazyk. S některými částmi videa samozřejmě souhlasím,to že by mohli učit i užitečné věci, každopádně je to video ze země s úplně jiným školním systémem.

4 Hanka Hanka | Web | 8. června 2016 v 9:15 | Reagovat

Nemám ráda školu. Učím se tam věci, které mi k ničemu nebudou. A věci, co mě baví a k něčemu budou, se buď neučíme, nebo se je učíme tak nudným způsobem a ještě z nich dostáváme známky, že je pomalu začínám nenávidět.

5 Alue Alue | 8. června 2016 v 9:43 | Reagovat

[3]:  To bych si přála, zažít alespoň jeden den na anglické škole, chtěla bych to vidět na vlastní oči... Takhle mi to připadá úplně nepředstavitelné, ale o američanech se taky ví, že neznají svět.

6 Victoria Victoria | Web | 8. června 2016 v 10:07 | Reagovat

Vždycky se najdou zbytečné předměty, ale asi bych školu úplně nezavrhovala.
Záleží na konkrétním učiteli, jak danou látku podá.
Například taková filozofie. Na první pohled naprosto zbytečný předmět. Ale já měla na gymplu tak úžasnou a oduševnělou učitelku, že hodiny s ní byly prostě zážitek. Pak jsme měli filozofii i na vysoké, ale tam to byla naprostá ztráta času, protože ten učitel dokázal uspat třídu během pěti minut.

Takže asi tak. Všechno má své pro i proti. Určitě by některé povinné předměty měly být spíš volitelné, ale třeba se k tomu školství časem dostane (ehm... no dobře, pochybuji).

7 :) :) | 8. června 2016 v 10:58 | Reagovat

Tak me bavilo chodit do skoly pouze za par lidma, za tim byt tam tim rebelem a aspon trochu ukazat jak se veci maji, jejich nesouhlas nebo nepochopeni mi vubec nevadilo, spis naopak delalo mi dobre ze jsem jina nez ostatni, byla jsem na to hrda. Trosku jsem popichovala,provokovala a vnitrne se nekdy smala hlouposti lidi...jazyky na skole o nicem nuda sed, naucil se to tak jeden z cele tridy, protoze ucit jazyk neni nic jednoducheho na to musi byt clovek talent a musi ho to bavit aby to take podal zabavnou formou. Samozrejme sou pak deti co jim jde jazyk prirozene a staci jim jen malicko, bohuzel do teto kategorie jsem ja nikdy nespadala. Docela me to stve pac jazyk je dnes dulezity a mate pote mnohem lepsi uplatneni. Urcite kdybych mela dite, chtela bych aby na nej pritel mluvil aspon anglicky uz odmala nebo jsou i skolky anglicke a skoly takze asi tak. Matematika mi byla zatim vzdy k nicemu. Jedine scitani, odcitani, deleno a krat. Jinak sem nevyuzila nic a to jsem byla obrovsky dyskalkulik. Pocitat me naucila az prace prodavacky, ktera mi v tomto pripade byla aspon k necemu. Na pocitani a vziti se do prodavacky skvele. Konecne jsem si prestala myslet: "nas zakaznik nas pan" pote co vidim jak se lide chovaji k prodavackam jako k povlu...nejlepe se ucim sama kazdym dnem z knih, internetu, filmu a tim ze pozoruji svet, lidi a prirodu kolem me. A take ze vztahu, zkusenosti, zazitku a konfrontaci. To je k nezaplaceni a je to hlavne prirozene nikdo me do toho nenuti. Jinak video znam;)

8 lenka f lenka f | E-mail | 8. června 2016 v 11:02 | Reagovat

Já jsem se ve škole učila dobře, jsem zodpovědná a pečlivá. Uznávám, že ve škole je leccos špatně a že se tam člověk učí i věci, které mu k ničemu nebudou, ale já to jako holka (a to bylo v osmdesátých letech) neřešila. Prostě jsem se to naučila a bylo to. Pak to taky šlo z hlavy pryč a už jsem se tím nezatěžovala. Člověk v životě musí dělat věci, které nejsou vždy příjemné. Bohužel nejde si vybírat jen to pěkné a překážky, které nám do života vkročí obejít nebo se tvářit, že neexistují. Moje děti se učí dobře, dcera lépe než syn, ale určitě nejsem typ rodiče, který by úplně zničil dítě kvůli tomu, že nenosí domů jen 1 a 2. Pro mě je důležité, že se snaží a že na to nehází bobka. Teda musím říct, že z Máry bych asi vykvetla - viz. koment. č. 1. Může se v životě uplatnit člověk se základkou lépe než vysokoškolák to ano, ale zase, že by to bylo nějakým pravidlem se taky říct nedá. Souhlasím, že záleží na talentu, píli, příležitostech, známých i odvaze a chuti něco s tím dělat. Takový člověk - pokud toto má a má základní vzdělání může být úspěšný OSVČ, ale osobně si myslím, že pokud je člověk průměrný tak se základkou moc štěstí v životě neudělá a šanci na nějaké dobré zaměstnání také nemá. Každý nechce mít VŠ, ale myslím, že by se měl každý aspoň snažit se kdyžtak vyučit. Bohužel ten papír tady v tom systému si myslím, že je důležitý, jak pak sehnat zaměstnání. U OSVČ to ale vidím jinak.

9 Blaf Blaf | 8. června 2016 v 11:08 | Reagovat

Já si za ta léta ve škole odnesla jen něco málo z práva a ekonomiky - co se smluv týče atd. Jinak mi to nedalo naprosto nic. Vše důležité jsem se naučila sama až za pochodu, co jsem vylezla ze školy a na to, co se probíralo ve škole už ani nepamatuji.
Já školu nezavrhuji, nějaké základy by člověk mít měl. Nicméně někdy ta přehnaná matematika, dějepis, statistika nebo takova cizojazyčná korespondence (naučit se pár obchodních frází, které budu psát pořád dokola) pro mě naprosto zbytečná věc..

10 Fellien Fellien | Web | 8. června 2016 v 12:50 | Reagovat

Já teda tohle video trošku nechápu, i tady ty názory okolo. Asi jsem měla štěstí na školu/učitele, ale to všechno co ten kluk říká v tom videu že neumí a že se ve škole nenaučil, tak to my se učili už na základce. I právě ohledně těch peněz, jak se platí daně a takové ty praktické věci, ne že bychom se učili ekonomiku takovou tu nepotřebnou, ale prakticky využitelnou. Učili jsme se právě i to jak se postarat o dítě, i jaký je rozpočet průměrné rodiny, jak s tím vyjít, jaké jsou dávky, jak vyplnit různé formuláře. A to jsme všechno měli v rámci občanské výchovy už na základce. Pak když jsem byla na gymplu, tak kromě těch nepotřebných blbin jsme se tam taky učili i jak si vypočítat různé daně nebo dávky a přídavky, aby nás stát neokradl a abychom si uměli všechno ověřit a zjistit. První pomoc jsme už taky měli na základce, bylo to povinné pro všechny, ale hrozně nás to bavilo, chodili jsme i na různé besedy a přednášky ohledně rodinných vztahů, co dělat když je někdo ve špatné rodinné situaci, ale bylo to všechno vedené tak že nás to hrozně bavilo. Přistupovali k nám jako k dospělým a to se mi moc líbilo. Na gymplu to byl sice děs a tam se k nám chovali jako k uplně nesvéprávným fakanům, ale i tam se sem tam našlo něco užitečného, i když ta základka v tomto byla uplně nejlepší. Učili jsme se třeba i takové věci jak vyplnit podací lístek na poště, jak vyplnit složenky. A za to jsme taky dostávali známky. A měli jsme povinné pěstitelky i dílny, pro kluky i holky dohromady, takže umím i pracovat se dřevem, vyřezávat, učili jsme se jak se starat o různé rostliny, jak je sadit, co potřebují (rostliny jako rajčata, jahody, brambory...). V rámci základky nás hodně chodilo i do školního pěveckého sboru, kdy jsme pak každé Vánoce měli vystoupení na podporu útulků pro zvířata a dělali jsme na ty zvířátka sbírky, nebo jsme třeba hromadně přispívali na zoo, chodili jsme sbírat odpadky okolo řeky a nikomu to nevadilo, všechny to bavilo. Nevím, možná to bylo tím že jsem měla fakt dobrou základku, ale vzpomínám na ni díky tomuto hrozně ráda. A to co tu píšou ostatní nebo co je v tom videu je pro mě docela těžko uvěřitelné. Kdybych měla chodit na nějakou školu kde by to tak opravdu fungovalo, tak bych měla teda asi solidní deprese a nevím jak bych to strávila a jak bych na to vzpomínala. Já se nikdy nezajímala o to, jak to mají jiní lidé ve školách, ale toto je pro mě tedy opravdu docela šok, já tyhle věci beru jako samozřejmost a evidentně je tak brali i učitelé u nás. Neleze mi do hlavy že se ve školách opravdu normálně zazdívají tak důležité věci...

11 m m | 8. června 2016 v 14:40 | Reagovat

[3]: Prosímtě, mluví o normálních předmětech vyučovaných i v ČR, popisuje to co je i tady na denním pořádku.

12 myší královna myší královna | Web | 8. června 2016 v 15:42 | Reagovat

Já se ztotožňuju s názorem Martina Roty (Naprosto retardovaný). Všechno, co jsem potřebovala v životě znát, jsem se naučila v občance, rodince, PEER programech, na střední pak v ekonomice, právu, obchodní korespondenci a účetnictví. Jestli někdo stejně s videem souhlasí, měl si vybrat lepší školu.

13 Alue Alue | 8. června 2016 v 17:15 | Reagovat

[10]:  Cože???? Nás na základce formuláře neučili, jenom jak napsat pohlednici a vyplnit podací lístek a to bylo všechno!!! :O Co to bylo za školu?
Složenky neučili, daně, přídavky, péče o dítě vůbec, pěstitelky jsme neměli vůbec, v techničkách jsme se nenaučili vůbec nic, celý rok jsme dělali jednu úplně zbytečnou nezajímavou věc a na konci roku jsme ji ani nedodělali! :D

Myslela jsem si, že základka kam jsem chodila byla vlastně docela fajn, ale teď mám pocit, že mě okradli :(

14 Alue Alue | 8. června 2016 v 17:17 | Reagovat

[12]:  Já si z rodinky a občanky na ZŠ neodnesla vůbec nic :-/ ... Zato psychologie na střední byla nářez. Byla jsem ale skoro jediná, koho to bavilo :D

15 iriska iriska | 8. června 2016 v 17:30 | Reagovat

[10]: Tak to musela být hodně dobrá základka! Já se tyto věci postupně učím sama, co mi zbývá.
Jinak správná volba školy je nejdůležitější, ale bohužel vídám kolem sebe jak lidi vystudují něco, co je na začátku baví a na konci školy už jsou tak otrávení že to dodělají s vypětím sil a pak jdou dělat něco jiného. Já to tak mám taky. Dodělávám školu a čím dál víc se mi ten obor protiví, protože je to totálně postavené na hlavu, strašně moc nesmyslných teorií, které musíme načíst, znát a papouškovat, namísto toho, aby nám dali prostor pro vlastní tvůrčí práci. Myslela jsem si jak mě to bude naplňovat, ale jsem zklamaná. Takže vymýšlím co budu dělat po škole jiného....

16 iriska iriska | 8. června 2016 v 17:32 | Reagovat

....No a z toho mi vyplývá, že nejlepší a nejefektivnější je učit se věcem sám, svým tempem a svým způsobem a v případě potřeby a zájmu vyhledat učitele. Zkrátka ve škole musí být něco špatně když je schopná z nadšených lidí udělat lidi zklamané a otrávené.

17 Sigil Sigil | E-mail | 8. června 2016 v 17:45 | Reagovat

Tak já bych byl skeptik...
Rozhodně si vyberu chirurga se školou, než chirugra, zubaře, ano i topenáře, automechanika a spoustu dalších, kteří do školy chodili. Myslím, že základy potřebuje každý člověk. I ten zprofanovaný dril vybraných slov a násobilky. Člověka, který něco ví, těžko přesvědčí reklamou a neztrapňuje se chybami na webu v každém přízpěvku i jiném psaném textu. Myslím, že řada dotěď vychovaných lidí kteří školami prošli jasně prokazuje, že za něco stojí. Ostatně pořádný člověk se učí celý život. Vtip je v tom,  že vždy žije ze základů jako je befeleme pes se veze a 3x9 z paměti...
Nehledě na to, že někdo prostě musí určovat hranice jako jsou maturita, diplomky a profesury aby byla zajištěna alespoň trochu kontinuita vzdělání a nějaký mustr srovnání úrovně toho kterého "učence"...
Již dávno se traduje, že základem lidské svobody je vzdělání a zdravý rozum. Ale nechám to na každém. Mně se do školy také nechtělo a měl jsem ji za skostnatělou. Obávám se, že to člověk docení až věkem. Vědomosti nejsou léčitelstvím aby se s nimi člověk rodil. A i když se narodí jako léčitel, musí hodně a hodně studovat. Viz Janča, Zentrich a jiní...

18 Fellien Fellien | Web | 8. června 2016 v 17:49 | Reagovat

[13]: No to byla normální základka, žádná spešl :). Ještě jsme byli i v Dukovanech, pak i na vodní elektrárně a v těch Dukovanech si pamatuju že nás brali i na nějakou louku co tam byla a ukazovali jsme si jak z té radiace mutují rostliny a že tam rostou takové co jinde ne. No a třeba ty děti a rodiny s náma rozebírali fakt hodně a několik mojich spolužaček už v 16 měly děti, ale uplně v pohodě se o ně postaraly, protože jsme vlastně už všechno uměli ze školy a věděli jsme. Hodně nás tam motivovali k tomu abychom se dokázali postarat o rodinu a v případě "nouze" potrat opravdu dost zvážili. No a myslím že to opravdu k něčemu bylo, protože nevím o spolužačce která by šla na potrat. A ani žádná neskončila jako zdeptaná mamina která si neví rady. A pak nám taky říkali že tampony nejsou moc vhodné a raději máme používat vložky :D. No a taky u nás na základce byly vždycky pro holky povinné i kuchyňky. Jenže zrovna ten můj ročník kuchyňky minuly a nebyly, ale nevím proč. Ročník po nás už je zase normálně měl. Ale je fakt že ti učitelé tam ty osnovy braly asi dost "volně", protože když jsem pak přišla na gympl, tak jsem měla velký problém, protože to co ostatní znali jsme my nedělali, na druhou stranu jsem zase věděla třeba o těch elektrárnách věci co jiní ne. Ale jako dalo se to dohnat, jen jsem si musela na začátku víc máknout, ale asi po dvou měsísích jsem se zorientovala. Taky jako další negativní fakt musím uvést že jsme byli strašní sígři. Imrvére u nás byli ve škole policajti že kluci rozebrali o volné hodině něčí auto a podobně. I šikana byla na dením pořádku, ale když jsme byli někde spolu jen spolužáci (třeba jsme měli rozchod ve Vídni) tak kluci, kteří byli normálně strašní darebáci, tak s náma holkama chodili celou dobu a hlídali nás a byli jsme v pohodě. Mám na základku fakt pěkné vzpomínky, ale ten gympl pro mě byl v tomto směru tragédie tím přístupem učitelů k nám. Celou základku s tebou jednají jako se sobě rovnou a najednou přijdeš na gympl kde jsi pro všechny akorát fakan co určitě o životě nic neví, protože nevíš jak spočítat integrál...

19 vanilková vanilková | 8. června 2016 v 17:50 | Reagovat

Myslím, že mi ve škole nejvíce chyběla nějaká větší orientace. V době kdy se člověk hledá a zjištuje teprve co chce, popřípadě jak toho dosáhnout, je zbytečně zaměstnáván kvanty látky, kterou se mechanicky učí nazpaměť...

[16]: jo, jsem jsem za jedno, hlavně pokud to dělá člověk takto, opravdu se naučí věci, které jentak nezapomene...

Celkově z této tematiky jsem hodně smutná...

20 fluttershine fluttershine | 8. června 2016 v 18:12 | Reagovat

Já jsem na osmiletém gymplu, a některé věci, co se učily na druhém stupni základky mi díky tomu ušly, jako třeba VKZ (výchova ke zdraví). Netuším, co tam dělali, kdykoliv jsem se zeptala, bylo to něco, na co my jsme měli dvouhodinovou přednášku a pak to po nás nikdo písemně nechtěl.
Jinak si myslím, že video je opravdu z jiného vzdělávacího systému. Mnoho věcí učili i mě, ač náš občankář k učení přistupoval tak nějak svým způsobem, že to vykládal, jako bychom byli na kafi nebo tak...prostě klid, pohodička, myslím, že ani nevypíchl, když to bylo něco důležitějšího. Mám pocit, že mu to prostě bylo jedno, odučil a to mu stačilo. Ale někdy nám pouštěl Dějiny udatného českého národa a podobné pořady, abychom si některé věci zafixovali, což bylo fajn :D
Zato od začátku druhého stupně (jakože od kvinty) máme člověka, který podává i pro mě nezajímavé věci poutavě a tak, že si z nich něco pamatuju, narozdíl od těch minulých čtyřech let...z toho jsem si neodnesla nic, jediné, co si pamatuju, je to, co nám tlučou do hlavy od první třídy - čísla jednotlivých složek IZS.
A stejně mi pořád přijdou nejdůležitější ty jazyky, nemůžu si pomoct, i když biologie, chemie a fyzika jsou jistě taky zajímavé, jen já to prostě neocením :D :D Biologie je možná důležitá, ale ze všech předmětů, co teď máme (a to počítám i tu fyziku, chemii a matiku) mě baví nejmíň.

21 Irčulie Irčulie | 8. června 2016 v 18:30 | Reagovat

Škola mi bere energii učit se jiným věcem než do školy, protože energii věnuju škole a učení se a na ostatní nemám čas. Jinak s tím videem plně souhlasím a s tebou Alue taky.

22 Aneska Aneska | 8. června 2016 v 19:14 | Reagovat

Moje mamka má kamarádku, která je učitelka. Mamka jí půjčila knihu o andělech, kterou má zase ode mě a tak neuvěřitelnou radost jsem měla, když mi oznámila, že ty děti na základce vede k lepší cestě. Prošla si rakovinou a zcela přehodnotila svůj život a tu radost ze života kterou teď má, předává těm dětem. Jediné co, tak říkala, že se bojí, aby jí kvůli tomu nevyhodili, takže si musí dávat pozor, co všechno těm dětem říká, protože to můžou říct doma rodičům. Ale zajímalo by mě, jak moc to dokáže ovlivnit budoucnost dětí,  jestli se jim tyto moudra, čím budou starší, vytratí, nebo se jich to může držet. Chtělo by to mnohem víc těchto učitelů, co se s dětmi normálně baví, i o duchovnu.

23 Mik Mik | 8. června 2016 v 20:32 | Reagovat

[11]: To jo, ale za to nemluví o tom co oni nemají a my ano - jako občanská výchova, rodinná výchova, ekonomie (my ji měli na gymnáziu ale nevím jestli je to běžné), pracovní činnisti, přijde mi že i zsv. Ale jak se dívám tak ne všichni asi tohle na škole mají, právě to o hypotékách a podobně jsme měli snad už na základce, jak se postarat o dítě rodinná výchova, nevím jak ostatní školy ale my měli pořád nějaký preventivní programy kde jsme mluvili o různých problémech v rodině a tak, což řeší třeba jeho problém s pomocí kamarádovi v depresi. U nás se děti naučí to vše (pokud mají teda dobrou školu ale na mé to tak bylo, to že si z toho někteří hlupáci dělali legraci a nebrali například programy vážně není ovšem problém školy) a navíc si umí vypočítat kolik kachliček koupit do koupelny nebo kde který leží Švédsko.

24 Mik Mik | 8. června 2016 v 20:35 | Reagovat

Ale tím komentářem bylo míněno jen to, že nemám nic proti videu a jeho autorovi, nelíbí se mi jak se jej všichni snaží vzít za své i když je naše školství jiné a učí nás i jiné věci kromě kvadratických rovnic.

25 Jarek Van Ek Jarek Van Ek | E-mail | 8. června 2016 v 20:47 | Reagovat

Přidám něco pro oživení:
Kdo z vás,  když přijde do lesa, umí rozeznat a pojmenovat všechny naše stromy? Nebo rostliny na louce, na poli, ne jen pár základních,  ale alespoň většinu. Kdo z chlapů umí vařit,  nebo z absolventů VŠ umí opravit vodovod, záchod?
Dalo by se pokračovat donekonečna. Mám pocit, že příslušník domorodého kmene má mnohem širší úroveň základních praktických znalostí. Že má vyšší úroveň vědění, aniž by musel umět číst nebo psát.
Jan Ámos Komenský asi myslel školu hrou něco jiného,  než se nyní děje. To, co zde probíhá, je jakýsi pokus nahrát na náš hard disk co nejvíce dat, maximálně ho naplnit. Přičemž schopnost opravdu si to zapamatovat a ještě to využít, má jen velmi málo osob. Otázka je-odkud vlastně přišli,  že jsou obdařeni touto schopností? Velká většina se stále více vzdaluje potřebné životní realitě. Je vinou posedlost učitelů naučit nás maximální množství učiva ze svého oboru? A jak jsou na tom oni s praktickým věděním v porovnání s příslušníkem domorodého kmene, tedy v podmínkách zde ve středu Evropy?

26 Alue Alue | 8. června 2016 v 20:56 | Reagovat

[18]: To mě naopak na základce štvalo, že se na mě kouká z patra. Pomalu abych se styděla za to, že jsem byla děcko... Střední byla lepší, až na pár nafoukaných debilů. Ale ti se najdou všude.

27 Alue Alue | 8. června 2016 v 21:00 | Reagovat

[22]:  Tak ono určitě záleží na přístupu toho člověka. Když se mě to dítě samo zeptá a chce slyšet můj názor, tak je to v pořádku.... ale jako rodiče by mě teda dost štvalo, že nějaký učitel hustí do mého dítěte svoji filozofii. Protože dítě je nepopsaný list a nemá se do něj zasahovat, pokud o tom samo nepožádá... To se mi vždycky otvírá kudla v kapse, když si vzpomenu, jak mě bábi tahala za límec ze dveří na mši svatou :D

28 Alue Alue | 8. června 2016 v 21:03 | Reagovat

[23]:  My na základce v rodince nic o dětech nebrali... i ten mikro kurz jak někomu pomoci při depresi bych tehdy dost ocenila. :-/
Holky mě strašily, že budu v deváté třídě navlíkat kondom na okurku a ani to se nestalo... Prostě rodinka nuda nuda, šeď šeď :D

29 Atrej Ystma 776 Atrej Ystma 776 | E-mail | 8. června 2016 v 22:14 | Reagovat

Martin Rota ("Naprosto Retardovaný") mi svojí arogancí leze na nervy... navíc mě irituje ten jeho křivý nos, to jen potvrzuje jakousi psychologickou vadu.

30 Alue Alue | 8. června 2016 v 22:31 | Reagovat

[29]:  Nebuď zlej... on to přece taky nemá v životě úplně jednoduchý.

31 Atrej Ystma 776 Atrej Ystma 776 | E-mail | 8. června 2016 v 23:28 | Reagovat

[30]: Ježiš já na tu nohu úplně zapomněl :/ jinak bych ji zmínil... pravda to je chudák. Teď jsem si ještě dodatečně zjistil, že měl takové zdravotní potíže, že zkoušel i alternativní medinu a zanevřel na ni až, když mu léčitelé nepomohli... Jen má na mě často příliš předrsnělý slovníček, všichni jsou hovada, všichni jsou idioti atp. :D...

Ale jen pro osvětu čtenářů, u něj ten nos je teda ještě v mezích? A jinak, záleží u člověka taky na tom, na kterou stranu je nos ohnutý? (znám dva lidi kteří to mají, každý na jinou stranu)

32 V.L. V.L. | 9. června 2016 v 5:24 | Reagovat

[29]:
Tys asi nepochopil, ze to jen hraje, viiiď?

33 Kač Kač | 9. června 2016 v 6:28 | Reagovat

U nás se v občance hodně střídali učitelé, takže ta kvalita výuky měla trochu kolísavou tendenci, ale nutno dodat, že jsem se na ni na druhém stupni (jako jedna z mála ze třídy) většinou dost těšila. V osmé třídě jsme byli bohužel dost problémová třída, a tak jsme si třeba o občance sedli společně s učitelkou do kroužku a pokoušeli se pomocí diskuze, kterou učitelka řídila, ale zasahovala do ní jen když bylo opravdu třeba, sami řešit naše třídní problémy. Také jsme vyplňovali např. testy osobnosti (temperamentu apod.), dělali různá paměťová cvičení, občas diskutovali i na nějaké téma - jednou nám např. všem učitelka rozdala časopis, ve kterém byl rozhovor s Tomášem Klusem, který se kriticky vyjadřoval k českému školství a posléze právě diskutovali na téma školství...mohli jsme slušně vyjádřit jakýkoli náš názor. Na takové hodiny jsem se těšila. Učitelka pro nás vždy vymyslela velice zajímavý program.
V devítce jsme dostali učitelka, která je na naší škole proslulá svou "poněkud prořízlou" pusou, a tak občanku brala jako místo, kde může doslova celou hodinu vyjadřovat svoje (někdy trochu kontroverzní) názory...ale byly to zábavné hodiny, učitelka vlastně nikomu nic nevnucovala, často to vlastně probíhalo formou vzájemné diskuze. Také jsme hodně psali různé úvahy, o kterým poté také diskutovali, učitelka nás vlastně podněcovala k tomu, abychom uměli vyjádřit svůj názor. Na tyto hodiny vzpomínám také "s láskou".
Vlastně když porovnám svou základku (až na angličtinu  -  ta byla bídná...) s gymplem, na který teď chodím, není na tom vůbec špatně. Učitelé se tam opravdu snažili, aby nás daná látka aspoň trochu zaujala, sice jsme nic nebrali tak do hloubky jako na gymplu, ale zpětně mi to vlastně vůbec nevadí.
Zato teď na gymplu mám problém s tím, že mě často nebaví ani ty předměty, které jsem dříve měla opravdu ráda a ze školy kolikrát odcházím naprosto vyšťavená a otrávená. Stále miluju občanku, psychologie a dokonce i sociologie jsou vědy, které mě velice zajímají a naše učitelka navíc umí vše podat zábavným způsobem, dále pak máme výbornou češtinářku a dějepisářku. Ta si uvědomuje, že škola není jen o memorování různých dat, které se nám stejně brzy vykouří z hlavy, a tak často hodinu nějak ozvláštňuje, anebo úplně odběhne od tématu a doporučí nám např. nějakou zajímavou kulturní akci nebo se vyjádří k nějaké důležité události apod. Výbornou máme také angličtinu, za rok na gymplu jsem se v ní konečně dokázala nějak posunout.
Bohužel předměty jako francouzština (ta obzvlášť, což je mi líto, jazyky jsou přeci důležité), občas zeměpis (který jsem kdysi milovala...) - což se naštěstí zlepšuje, mnohdy matematika, chemie (kterou zachraňuje jen učitelova občasná vtipnost) jsou hotová mizérie. Učitelé buď vykládají látku naprosto monotónním a nezáživným způsobem a nahází do nás kvantu nesmyslů bez řádných souvislostí, anebo jsou neskutečně nepříjemní a jejich cílem je ponížit nás u tabule. Ale už jsem zvykla, jsem ráda, že mě baví aspoň některé předměty.

34 Jaroslav Jaroslav | E-mail | 9. června 2016 v 8:57 | Reagovat

Školství velmi pokulhává a je pozadu s dobou.Např.děti se ve fyzice učí staré zákony Newtona,které vždy neplatí,stejně i Einsteina.Moderní fyzika je už po několik desetiletí ůplně o něčem jiném.A dokonce potvrzuje nejstarší duchovní texty dochované na Zemi po prastarých předcích a kulturách.Děti jsou dnes ve škole jakoby klamány a je to škoda.

35 7Lily7 7Lily7 | 9. června 2016 v 9:01 | Reagovat

Úplne Aluška súhlasím. Ja som na vysokej 4tým rokom a stále neviem čo by som chcela robiť a začínam byť z toho zúfala a obdivujem ľudí, ktorý od 4och, od 10tich, od 15tich rokoch vedia čo chcú a idú za tým. Učiť sa novým veciam milujem a aj výška, čo som si vybrala je v pohode. Áno, človek sa už od základky učí veľa vecí čo nevyužije je to škoda. Mne išli všetky predmety pomerne dobre až výborne (okrem slovenčiny, ale kupodivu mi cudzie jazyky išli dobre tiež). Domáce úlohy som ignorovala snáď od 10tich :D Mala som viacero koníčkov a v podstate všetko mi išlo, takže v ničom som nebola a asi ani nie som super výnimočna ale mám všeobecný prehľad a zručnosti :D no stále neviem čo mám robiť. Baví ma všetko, tak ako klasická (neumelecká) výška, aj hudba - hra na klavíry, komponovanie aj tanec aj športy, malovanie až po programovanie :D. Učila by som sa do konca života, ale už by som rada našla to svoje a pracovala na tom. Človek čo vie čo chce robiť pracuje na tom od 10tich. Už má veľa ľudí okolo mňa vybudované zázemie. Pracuju v tej svojej oblasti, vzdelávajú sa k tomu a je to krásne, teším sa keď je niekto úspešný v tom svojom, je to proste krásne keď sa vypracoval, tak ako aj ty Aluška :) . Ale ja už si potom pripadám, že som ostala na ocot :D alebo proste neviem a som z toho smutná, že si nemožem aj ja pracovať na tom svojom vytúženom povolaní keď vlastne ani neviem čo by to malo byť :) Škola je dobrá, len to chce zmenu. Ine školské systémy už dávno existujú a nie je ich málo (Waldorfska, Motessori, Summerhill - trochu extrém dávať deti na intrák v 6tich rokoch ale majú iné výučné črty výborné). Štátne školstvo by si mohlo z nich zobrať trochu inšpirácie hlavne v slobodnom výbere predmetov. A kľudne už na základke. A určite triedy menšie tak o polovicu, na 10 - 15 žiakov, to je potom hneď iná morálka v triede a aj učiteľ ma priestor sa venovať žiakom :)

36 Pavel Pavel | 9. června 2016 v 9:15 | Reagovat

[29]: Martin Rota je skvělý. Jako u jednoho z mála českých YouTuberů vidím v jeho tvorbě nějakou myšlenku, hodnotu.
Naprosto Retardovaný je jeho role, u níž si musí diváci zvyknout na řev, aroganci atd., ale je to prostě součást image toho kanálu a nikdy "nehejtuje" jen tak, vždycky argumentuje, ačkoliv to nemusí být přes ten řev vždy znát.
Dále např. dělá Vědecké Kladivo, kde naprosto v klidu a přívětivě vysvětluje různé fyzikální a fyziologické jevy laické veřejnosti.
Pak také např. na svůj osobní kanál Martin Rota nahrál seriál vlogů o amputaci nohy, který si kladl za cíl pomoci v budoucnu lidem v podobné situaci.
Martina si prostě za jeho tvorbu vážím, zvlášť, když si zažil a zažívá peklo, i když on to tak nebere. A komu nesedne Naprosto Retardovaný, může právě nakouknout po jeho dalších projektech, dělá toho spoustu.

37 Alue Alue | 9. června 2016 v 9:20 | Reagovat

[31]:  No, smůla. Vyhmátl špatné léčitele. Já bych mu naordinovala pár litrů koloidního stříbra a měl by po problému, pokud to byl jenom zánět... To je to nejmenší.
Taky se podívej, jak statečně tu situaci bere. Já ho nesleduji, ale kolem té nohy bylo celkem haló, tak mi to neuteklo.

38 Lenka Lenka | 9. června 2016 v 10:04 | Reagovat

Mně třeba přijde zvrhlé cpát angličtinu dětem, snad už v batolecím věku! Kdybys tu měla zvracející smajlík, hned ho použiju.
Samosebou v pozdějším věku, ať se to učí, kdo chce, a koho to baví :)

39 Sigil Sigil | E-mail | 9. června 2016 v 12:46 | Reagovat

[10]: Ono to fakt vypadá, že většina lidí zde měla pech na školy. Mně základka dala základy prakticky ve všem od matiky k občance - a to občanka a branná výchova byla ještě za totáče ale první pomoc, základní doklady, finance rodiny , formuláře, etc. byly to hlavní, co nás učili. Jo, taky pláštěnky při atomáči a házení granátem ale i to se  hodí, zvláště používání atombalíčku. Respektive za chvíli hodí... Mám za to, že základka je od toho aby dala žákovi opravdu jen základní přehled. Podle toho, co jej zajímá a baví by si měl poté vybrat střední a poté VŠ. Když po základce neví, jde na gympl kde mu základy rozšíří a vybírá pak VŠ (samo, může dělat strojárnu a pak jít na MUDra když to tak cítí a troufne si). Osmileté gymply jsou rovnou rozšíření základky. Ale těžko může čekat jak od základky, tak od gymplu že se tam bude učit jen to, co jej baví. Stejně tak musí čekat, že nároky se postupně zvyšují a co stačilo na základce nestačí na střední. Pokud jde na ten gympl, musí se smířit s tím,  že po něm budou chtít výsledky v celé šíři spektra kdežto třeba na zdravce, strojárně, chemické už je to přísnější v rámci úzkého profilu profese a ostatní je "odlehčené". Tak to je a každý (hlavně vč. rodičů) si musí uvědomit na co která škola je a na jaký obor se orientuje. Kupříkladu my na strojárně jsme malovali akorát rysy, vypočítávali stroje a podobně, čeština byla na vedlejší koleji, což mi pomohlo jelikož krom asi tří lidí tam nikdo nečetl a byl jsem za guru ;), děják jsme měli jen v prváku. Myslím, že to je jasný rozdíl  oproti gymplu. Například. Měl bych na školy nadávat, do přijímaček na vejšku (včetně) jsem se nemusel učit nic, leda básničky na základce. Na vejšce mi to dalo za uši a je fakt, že mám akorát 4 semestry a nadávám si za to dosud... Ale to není chba školství ale MOJE. Stejně jako mnohé zde mne škola nebavila kromě, pro mne, zajímavých oborů, takže i na strojárně jsem perlil v dějáku, češtině, filosofii v občance, matice - konstrukce a technologie byly horší (jojo, šel jsem na školu kvůli nim...), tam jen pro mne zajímavé oblasti jako potravinářská konstrukce ale i to je tím, že na ŠŠ se berou tyto obory všeobecně a teprve výška se specializuje. A hlavně - na specializovaných školách je větší konkurence "talentů" i "inteligence". Kdo byl hvězda na nižší škole, může výše narazit. Tak to prostě je, nejdříve všeobecné základy "všeho" a pak specializace. Proto jsou školy různě zaměřené a proto se rodiče dětí snaží vybratu školu o které se ví (tvrdí) "že naučí". Pro doplnění - ZŠ mám malou vesnickou byť za totáče všech osm ročníků a ne jako teď jednotřídky - to si neumím představit a myslím, že to je začátek konce školství stejně jako inkluze. Mimochodem skoro každý profesor, učitel preferuje svůj obor jako nejdůležitější... Stejně jako má svá hlavní témata která zkouší a "oblast správných odpovědí". Na průmce v češtině, jak jsem psal výše, j sem byl dobrý ale i tam jsem musel odpovídat tak aby to bylo v oblasti prófy - nic proti, bylo to v zájmu většiny aby i ti co je to nezajímalo měli v hlavě povědomí lehce zapamatovatelných principů. Zase je fakt, že my ostatní jsme mohli vše rozebrat do detailů a různých možností, stejně jako na umělecké když malujete jiným stylem, viděním ale  zvládáte základní techniky a teorii. Tak to je ale člověk ty věci docení až s odstupem času.
Nepadla tu ještě jedna věc - všichni se zmiňují jak se učí na těch internetech. Školy dávají jednu z důležitých věcí, a to filtraci informací, přemýšlení o tom, která informace je reálná, smyšlená, pravděpodobně správná a tak podobně. V době zahlcení netu informacemi je to důležitější než cokoliv jiného. Článek napíše kdekdo (prosím, to není útok na článek ale všeobecně na info na netu) ale odkazy čerpání, citace, zdroje tištěné i netové chybí. I já se učím na netu ale je třeba hledat zdroje, více nezávislých informací a dávat bacha neboť CTRL+C a CTRL+V těmi internety vládnou... Ten klip mi přijde hodně zcestný. Ostatně zamlada jsem také nadával v principu na vše, později člověk začne přemýšlet o příčinách a hlavně kdy má pravdu on a kdy ostatní - nikdo nejsme guru na vše kolem nás... Tak a vykecal jsem se...

40 sasanka sasanka | 9. června 2016 v 13:07 | Reagovat

Zdravím Tě Aluško,jsem nesmírně vděčná za plodnou diskusi,která se zde rozpoutala.Je vidno,že lidem u nás rozhodně není lhostejno co je jim vléváno do hlavy a jakým způsobem.To uvědomění je první krok k tomu,aby se mohly začít dít změny k lepšímu!

41 dee dee | 9. června 2016 v 13:23 | Reagovat

Ahoj Aluško, vím že to k tomuto článku nepatří, ale chtěla jsem se tě zeptat jaký máš názor na krmivo DARWIN'S NUTRIN COMPLETE pro morčata. Děkuji a omlouvám se za komentář z úplně jiného soudku. :)

42 Alue Alue | 9. června 2016 v 14:07 | Reagovat

[41]:  podle složení bych to rozhodně nekoupila.

43 sasanka sasanka | 9. června 2016 v 14:09 | Reagovat

Kdosi tu zmínil Komenského.Kdysi jsem "nahlédla" do jeho knih a můj souhrnný pocit z jeho díla byl ten,že z dnešního světa a současného školství by byl velmi zklamán.Byl to jedinečný člověk,plný neskutečné lásky.Velmi mu záleželo na osudu lidstva.Jeho propagace vzdělání byla tak urgentní,protože věřil,že moudrý člověk nedokáže páchat zlo.Tento jeho záměr se proplétal všemi jeho knihami(které jsem četla),chtěl zabránit kriminalitě a páchání zla na matičce Zemi.Kdyby žil Jan Amos Komenský dnes,byla bych do něho hluboce zamilována,tak jako jsem do Jaroslava Duška.Jejich hodnoty rezonují.Komenskému vůbec nešlo o to,aby z nás lidí byli bezchybní roboti(jak se tu kdosi vysmíval lidem,kteří jsou omylní v gramatice...)Naopak chybovat je nesmírně lidské,díky chybám přeci rosteme a posouváme se!Vždy jsem svým dětem kladla na srdce,že známka je pouze měřítko momentálních znalostí v danou chvíli,ale vůbec neurčuje hodnotu jich samotných jako člověka!To je také to,co mě nejvíce trápí,(když nahlížím na současné školství)jak jsou mezi lidmi zpřeházené hodnoty. Je mnoho rodičů,kterým více záleží na známkách dítěte,než na tom,jest-li je šťastné.Dnes je z toho učiněna honba za výkonem a převeliká soutěživost.Ona každá velká byť dobrá myšlenka se dá zneužít.Když se podíváme  jak "mocnáři" úspěšně zneužily Komenského myšlenky ve svůj prospěch,aby vytvářeli armády cvičených opiček neschopných samostatného uvažování,často ponížených přístupem bez úcty a jako by děti-žáci nebyli hodni důstojnosti...Věřím,že Komenský by hořce zaplakal...nad dětmi,které se bojí jít se špatnou známkou domů,nad šikanou která ve školním prostředí bují,nad lidmi,kteří otrávení školním prostředím zanevřou do konce života na vzdělání...atd.Raději bych zakončila veseleji,tak alespoň na závěr dodám,že fandím všem,kteří se nenechají "udusat" tíhou projekce ať už svých rodičů,či učitelů,ale zvládnou udržet nadhled a hlavně kontakt se svým vnitřním kompasem.Vnitřní navigací jsme byli obdařeni všichni bez výjimky.Byli jsme zrozeni,abychom žili Boží vznešenost,která je v nás.Není jen v některých z nás,je v každém člověku.

44 dee dee | 9. června 2016 v 14:11 | Reagovat

[42]: Děkuji moc za radu :) hezký den přeji :)

45 Tysion Tysion | 9. června 2016 v 14:18 | Reagovat
46 Depe Depe | 9. června 2016 v 14:50 | Reagovat

Kdyz vime, jak teda NEeee se skolkou, tak jak na to? Z ceho brat latku, ktera je aktualni? Jak poznam, ze co diteti predkladam neni lez? Jakym zpusobem ho s tim seznamovat? Co vsechno by bylo vhodne mu predstavit, aby mel sirky pohled a mohl se pak dal smerovat sam? Dalsi a dalsi otazky...kde se to clovek dozvi? Resime vsichni minulost, ale je treba tvorit ted, aby se tvorila budoucnost....prijimam vase napady? Ja uz jsem se na tohle ptala v kratkem dotazu pred nejakym jinym mesicem v jinem tematu a odpoved mi bohuzel neprisla. :)

47 sasanka sasanka | 9. června 2016 v 14:56 | Reagovat

[35]:Jestli můžu,moc mě zajímá,jak sis před učiteli obhájila neplnění domácích úkolů???(už od deseti?!?)

48 Alue Alue | 9. června 2016 v 15:03 | Reagovat

[47]:  To by mě taky zajímalo, u nás by to neprošlo, dostaneš pětku a když se to opakuje, tak si zvali rodiče na kobereček.

[46]:  Dneska existuje spousta alternativních škol, kde to už všechno vykoumali a kde to úplně v pohodě funguje. Jsou o tom i filmy, i jsem minimálně jeden takový dávala na web...
https://www.youtube.com/watch?v=Z8R3HvWQVTQ

49 Aneska Aneska | 9. června 2016 v 15:27 | Reagovat

[27]: Nemyslela jsem to tak, že jim prostě říká "to je špatně, to nedělej, tohle je dobře" atd. Proto si s nimi o tom povídá a rozebírají to. I děti se ptají a zajímá je to. Je to pro ně něco nového a nepoznaného, takže se ani nedivím :D

50 Df Df | 9. června 2016 v 16:13 | Reagovat

[47]:  tak to by mě taky zajímalo. Unás by to byla buď koule a nebo v lepším případě poznámka. Když už se teda zapomělo, lepší bylo úkol zmáknout či opsat před hodinou a podepsat si to sám, než koule.

Základka mi ukázala, že sou minimálně dva světy. Doma, kde se dá mluvit o všem a číst co libo a tam venku za dveřmi, kde se smí o tom mluvit jen s někým a ve škole o tom držet jazyk za zuby (přijdemi, že ta doba se vrací, či spíš vrátila a je ještě horší).

Výuka si myslím byla dobrá. Biologie-botanika, chemie i fizika na dobré úrovni, měli sme dobré pozemky a dílny. Občanská nauka co říct, skoro stačilo si pamatovat členy socialistické vlády a bylo vystaráno a ti tam seděli celou školní docházku po celých osm let :-) Čeština, nebavil mě větný rozbor, to bylo zvěrstvo. Literatura, asi dobrý a ten zbytek normálka. Jo a ruština, no vzhledem k tomu, že se to muselo učit, tak průměrný výsledek a dnes sem rád, že ji umím.

Měli sme výbornýho pionýrskýho vedoucího, kašlal na politický úkol a dělal to pro děti. Pořád sme lítali povenu. Deník vždycky zfalšoval (plnění cest a plamenů), moc dobrej člověk, pořád se potkáváme, chvála vesmíru - je zdráv.

51 Depe Depe | 9. června 2016 v 17:15 | Reagovat

[48]: mas pravdu, ze alternativni skoly existuji a zase je to o lidech. Ne vsechno alternativni je dobre. Uz jsou spatne zkusenosti s alter.skolkama i skolama. Kazdy si to predstavuje po svem a opet se narazilo na to, ze potreby ditete nebyly vnimany, kdyz nastal problem. Ikdyz puvodni seznameni s danou skolkou/skolou byly dobre....ovsem pri problemech nefunguji. Nektere alternativni skoly nejsou pripraveny na hodne "rychle se" ucici deti a neumi jim nabidnout potrebny rozvoj, takze se dite nudi a odmita tam chodit. Dite je mezi detma "sikanivano", protoze je hodne aktivni v ziskavani vedomosti.
Myslim se tak,jak deti rozviji sve rodice a pomahaji jim cistit vnitrni zarezy, tak by se meli cistit i ucitele a to se ve vetsine nedeje...
Nejsou to jen moje postrehy. Jsou nasbirane od vicero lidi z ruznych koutu nasi zeme.

52 Anchor Anchor | E-mail | Web | 9. června 2016 v 18:29 | Reagovat

Šla jsem dobrovolně na gympl a remcám, že se tam musím učit mimo jiné zbytečné blbosti... :D Ale takových vykuků je nás tam víc, né-li valná většina. :)

Jak jsem se tak začetla do zdejší diskuze, tak jsem tuhle dostala chuť se vypovídat, tak doufám, že to bude pořádně dlouhé (aby se z toho stal koncept pro článek na můj blog, ejchuchu!) a aspoň trochu nějakým způsobem přínosné. :)

Ze základky si pamatuju už jen to, že jsem měla samé jedničky, pro jejichž získání jsem se nemusela učit. To, že jsem, mírně řečeno, neměla nejlepší pozici v kolektivu (ale kupodivu jsem tam měla víc kamarádek, než teď na gymplu!), byl další důvod pro to, abych šla v páté třídě zkusit přijímačky na gympl. Tam jsem chtěla také kvůli tomu, že to zní prestižně, když člověk řekne, že studoval na gymnáziu, navíc na víceletém (no jo no :D), a kvůli tomu, že jsme se ve školce s kamarádkou domluvily, že obě budeme studovat na této vzdělávací instituci (mimochodem, dostaly jsme se tam obě a v primě jsme spolu seděly :D). :D

Při první prohlídce gymplu (svým zevnějškem mi připomínal/á školu čar a kouzel v Bradavicích, což byl také důvod pro snahu o dostání se tam :D) jsem se zapřísahala, že jestli se tam dostanu, tak se budu poctivě na všechno pořád učit. No, vydrželo mi to jen do přijímaček, do kterých jsem dělala přípravné Scio testy, na což teda musela dohlížet mamka, jelikož lenost začala otevírat očka. Mimochodem, jestli trochu pokazíte zkušební srovnávací testy, neděste se, na přijímačkách můžete zaválet.

(Tak se naštěstí stalo i mě navzdory nedobrému pocitu po napsání těch testů a bohužel narozdíl od kamarádek, z nichž aspoň jedna se radovala, jak to dala, a potom odpoledne u soupisu přijatých zírala. :/ Na gympl jsem k nesmírné "radosti" měla nastoupit s lidmi, kterých jsem se nejvíce chtěla zbavit, takže super vyhlídky na příchod mě jakožto bojácného introverta do neznámého prostředí mezi cizí děti.)

Jak můžete vyvodit z předchozích důvodů (teda kromě toho prvního), lehkomyslně jsem si rozhodla o budoucnosti. To není tak docela pravda, další důvod pro snahu o zmáknutí přijímaček na gympl bylo to, že jsem absolutně nevěděla, čím se chci stát, a tak se mi zdálo skvělé si prodloužit dobu před rozhodnutím.

Má mamka se bála, že mi víceleté gymnázium vezme dětství. To bylo zbytečné, pokračovala jsem ve flákání a trochu jsem se seznámila s nepovolenými pomůckami. Známky teda nemám jako premiantka, ale jsem s nimi celkem spokojená, když vezmu v potaz i to, že se furt někde dočítám, jak se po nich po vystudování už nikdo nebude ptát.

Pokud odhlédnu od chvílí, kdy jsem zavalena učením a snažím se biflovat se na poslední chvíli před testem, to, co nám tam cpou do hlavy, se mi docela jeví jako zajímavé
(až na fyziku, ta mi fakt leze krkem, obzvlášť to, čím nás profesorka oblažuje teď, chemii nemůžu vystát a při řešení matematických příkladů často zírám jako puk, ale pokud něco pochopím a něco se mi podaří, hned se s čísly, písmeny a znaménky kamarádím - mým osobním top jsou rovnice a nerovnice <3).

Jo, rozhodně nás tam neučí věci potřebné pro běžný život, ale já už se asi naučila vnímat školu jako takovou "nástavbu", něco extra, že takové ty běžné věci nás mají naučit doma rodiče. Na gymplu nám cvičí mozek, za což v extrémně dobrém rozpoložení bývám ráda, jelikož jsem (zatím) strašně líná a bez toho bych možná zakrněla. A stal by se ze mě debil.

Studium na gymplu tedy můžu vřele doporučit, minimálně studium tam u nás, ale taky neřeknu, kde že to trávím těch 6-8 hodin denně, v kterém městě, jen soukromě O:D Jsem fakt ráda, že jsem z té páté třídy přestoupila, protože si myslím, že určitá část spolužáků na základce zakrněla a vyrostli z nich z mého pohledu lidé nepříliš rozumní, zkazili se. Né že já bych byla příklad svatého člověka, ale prostě určité rozdíly tu jsou. :)

PS: Na maturitu se už učit chci. :D A budu muset na vejšku, jelikož z gymplu nemáte žádnou specializaci, chci ten papír a mám také (jako u gymplu) nutkání jít studovat na Univerzitu Karlovu - tak snad mě přijmou na žurnalistiku! :D

53 Anchor Anchor | E-mail | Web | 9. června 2016 v 18:36 | Reagovat

PPS: Je určitá šance, že jestli v mém komentáři najdete chyby a pak ten komentář porovnáte s článkem, který po nějaké době publikuju, už tam ty "neřády" nespatříte, takže takový challenge pro vás + další motivace k návštěvě mého blogu :D

54 Mary Mary | 9. června 2016 v 19:17 | Reagovat

Tak to nevím do jaký příšerný školy ten kluk chodil. Myslím že by si rodiče měli školu proklepnout dřív než tam dítě pošlou, totiž ne každá škola je tak zdegenerovaná. My jsme se na základce učili jak s miminem,jak vařit, měli jsme pěstitelky a první pomoc to se snad učí všude.. A co se týká střední tak z práva i psychologie jsem maturovala takže v tom jsem dost informovaná. Možná to v USA chodí nějak jinak, ale co vím já tak si tam předměty volí sami, takže možná kdyby si místo filozofie a fyziky vybral účetnictví a právo tak by si nestěžoval :D

55 Dominika Dominika | E-mail | 9. června 2016 v 19:21 | Reagovat

Zdravím,
doporučuji ke shlédnutí film Summerhill, inspirováno skutečností. To je podle mě nádherná, i když asi příliš utopická představa. Ale s oním principem se ztotožňuji a věřím, že by mnohé ke štěstí přivedl:-)
https://www.youtube.com/watch?v=vBjQAeJIa30

56 sasanka sasanka | 9. června 2016 v 20:02 | Reagovat

[55]:Tahle zmíňka mě těší,projektům jako je Summerhill nesmírně fandím!:)

57 Martin Matulík Martin Matulík | E-mail | Web | 9. června 2016 v 20:12 | Reagovat

Současný vzdělávací systém rozhodně není dokonalý, ale to bohužel platí i o alternativních školách. Ty by měly teoreticky poskytovat hodnoty, které v tradičním vzdělávání chybí a lépe člověka připravit na život (což ne vždy platí). Před zavedením jednotného vzdělávání pod vedením KSČ v roce 1948, ČR patřila mezi země s nejvyspělejším systémem alternativních škol, učebních programů a zavádění inovací do tradičního systému vzdělávání. Takže na to na jednu stranu můžeme nadávat, nicméně situace se pomalu zlepšuje.

Jako smysluplné vnímám Montessoriovské vzdělávání na mateřských školách a 1. stupni ZŠ (respektuje citlivost různých vývojových období dětí), případně Waldorfskou školu. Na vyšších stupních (sekundární a terciální vzdělávání) pak mají potenciál další systémy (Daltonský plán, Jenská škola), stejně jako tradiční vzdělání s frontálním způsobem výuky. Bohužel alternativní vzdělávání leze dosti významným způsobem do peněz, proto je skvělé, že i některé tradiční školy zavádějí např. Montessoriovské třídy, případně kombinují osvědčené alternativní prvky s tradičním způsobem výuky.

Na druhou stranu – zvládat zároveň 20 žáků, něco smysluplného jim předat, držet se zákonem stanovených hranic a zároveň zvládat všechny další záležitosti (administrativa, komunikace s vedením/ministerstvem/sociálkou, agresivní výpady žáků/rodičů) je taky docela slušný masakr. Frontální výuka umožňuje efektivní vzdělávání velkého množství osob a proto má své opodstatněné místo, i když na samotné učitele klade poměrně vysoké nároky. Hodně pozornosti se věnuje znevýhodněným žákům (zejména se speciálními vzdělávacími potřebami), což je na jednu stranu fajn, ovšem minimálně stejnou měrou by mělo být pečováno o nadané žáky, na které se poměrně systematicky kašle (vnější diferenciaci v podobě víceletých gymnázií a tříd s tzv. rozšířenou výukou v aktuální podobě rozhodně nepovažuji za dostačující).

Obecným cílem vzdělávání je připravit mladé lidi na Život a předat jim všechny potřebné nástroje (jak po tělesné, tak mravní i rozumové stránce), což ve výsledku závisí na součinnosti vlivů rodiny a školy – v ní zejména jednotlivých pedagogů a prostředků, kterými by jim měl systém v tomhle ohledu napomáhat (didaktické pomůcky, osnovy/kurikulum, ohodnocení/motivace), což se dnes děje pouze v omezené míře a samozřejmě také odlišně na různých vzdělávacích institucích, zpravidla však bohužel ne tak, jak by bylo zcela optimální.

58 Luz Luz | 9. června 2016 v 22:15 | Reagovat

Ja tedy jiste nelituju casu na skolach. Zajimalo a bavilo me to, bavi me a vzdycky bavilo se neco ucit pro to poznavani samotne a rozvoj mysli, i kdyz to ani prakticky nevyuziju.
Nakonec pracuju v jinem oboru, nez co jsem vystudovala - podarilo se mi dostat praci, ktera se mi libi a vyhovuje mi daleko lip nez to, co jsem vystudovala.
Ale VS bylo fajn obdobi a zivotni etapa a studium zajimave.
Myslim, ze i zamastnavatel to ocenil vic, nez kdybych mela jen stredni (i prestoze ten obor s mou praci nesouvisi), prece jen to vypovida, ze clovek ma nejake intelektualni a charakterove schopnosti a vlastnosti, kdyz dokazal VS vystudovat.

59 veronika veronika | 10. června 2016 v 0:09 | Reagovat

Je videt, ze rozdily ve skolstvi jsou markantni. My to meli presne tak, jak zpiva ten kluk.. pravda, ze jsem ZS rychle opustila na gympl, tkze mozna proto jsem nikdy nezazila dilny, kuchynky, zahonky a ja nevim co jeste :D..na gymplu jsme meli akorat sexualni vychovu ala nasadit kondom na dildo. psychologie a filozofie tam byla. ale z obcanky nas ucili jen na jak dlouho se voli prezident, kolik je poslancu a senatoru atp. ekonimika absolutne zadna, cili treba co je urok, jak s hypotekou, jak se pocita dan a vubec, ze je nejake socialni a zdravotni a proc..vsechno jsem se musela doucovat sama, jak jsem s tim prisla do styku v zivote. Nastesti jsme ale meli kvalitni vyuku co se tyce biologie, zemepisu, jazyku..takze jsem si mohla splnit svuj sen, dostala se na VS a nyni mam praci, kterou jsem si vysnila uz jako maly dite :]..

60 Alue Alue | 10. června 2016 v 9:37 | Reagovat

[59]:  Ne... počkej ne, fakt?? :D Vy jste fakt natahovali ve škole gumy? - To jsem teda o hodně přišla koukám :D

61 Moudrávrba Moudrávrba | Web | 10. června 2016 v 11:04 | Reagovat

Také jsem napsal kritický článek o školách a jejich způsobu vzdělávaní:
http://www.vipnoviny.cz/co-vas-ve-skole-nenauci/

62 ginze ginze | 10. června 2016 v 23:07 | Reagovat

Myslím si, že hodně záleží na tom, o jakou školu jde a jestli tam ten člověk má vůbec co dělat. Na střední jsem se věcí, které se hodí pro běžný život, naučila spoustu, ale zase jsem to tam nesnášela, ten obor mě nebavil a s 99% spolužáků jsem si nerozuměla. Byl to ekonomický obor, takže jsme se učili spoustu věcí - jak začít podnikat, výpočty úroků, daní, hypotéky, vyplnění daňového přiznání, jak sestavit životopis, jak napsat různé formální dopisy. Vím, že se mi hrozně líbil předmět zbožíznalství, kde jsme se nejen učili o tom, co by správně měly obsahovat které potraviny, ale i to, kdy má člověk nárok na reklamaci a podobně. Taková škola člověku opravdu něco dá, ale když se tam necítí dobře a nebaví ho to (jako mně), tak je to stejně k ničemu. Teď jsem na VŠ a mám pocit, že jsem asi nejspokojenější za tu dobu, co chodím do školy. Já jsem si vybrala obor, který mě zajímal již na základce, takže si vlastně nemám na co stěžovat :) Studuji jazyk, je nás tam málo, vyučujících pár a je tam hodně osobní přístup, což třeba na oborech s 200 lidmi v ročníku nejspíš nefunguje. Hlavně mi přijde, že se učíme hlavně věci, které se hodí a člověk je pak může využít v běžném životě.
Nejvíc záleží na tom, jestli ten obor člověk dělá, protože chce a baví ho to, nebo jestli jenom kvůli tomu, že se mu nechce do práce/chtějí to rodiče.
Holt, ono to školství je prostě úplně blbě nastavené. Mně by třeba přišlo dobré, kdyby si ty děti na základkách a na středních mohly vybrat, na které předměty chtějí chodit. Mohly by si vybrat to, co je opravdu zajímá a odkud si něco odnesou. A místo přiblbých testů a písemek, kde se to musí učit nazpaměť, protože tomu ani pořádně nerozumí, bych to udělala tak, že by to dítě mohlo mít něco na způsob referátu či něčeho podobného, a k tomu by mluvilo o tom, co se tam zajímavého dozvědělo, popřípadě jestli si zjišťovalo k určitému tématu něco i mimo školu atd. U některých předmětů by i šlo, že by dítě něco vytvořilo.
Takové malé děti jsou přeci od přírody zvídavé a chtějí se učit, chtějí poznávat, chtějí vědět, ale když do nich pak ve škole cpou blbosti, které se pak pod velkým tlakem musí učit, tak se veškerá touha po učení ubije.
Ještě mě napadlo, že jak mám ráda přírodu, pěstování a poznávání všeho možného, tak jsem na základce neměla ráda přírodopis. Není se ani čemu divit, to byly akorát sáhodlouhé zápisy plné rozdělení, popisků a skutečnou rostlinu či zvíře jste mohli vidět maximálně namalované a to ještě většinou ne. Prostě spousta nic neříkajících názvů. Přitom by stačilo změnit přístup, vzít třídu ven do přírody a ať to vidí na vlastní oči. Teď už dávno žádný přírodopis nebo biologii nemám a vím toho stokrát víc, než za celou základku a střední.

63 Sigil Sigil | E-mail | 11. června 2016 v 11:28 | Reagovat

[61]: ...dovolím si sem přidat post který jsem napsal k článku "Moudrévrby". Souvisí to i se zde napsaným. Díky.

Nic proti článku, je to Váš názor ale když je zde možnost diskuse...
Tipuji, že škola Vás opravdu nebavila, netuším jak je to s blogováním ale pokud Vás blogování baví, měl byste opravdu dodržet Vaše prohlášení zde:"Moje skutečné vzdělávání nastalo, až když jsem školu opustil a začal jsem číst knihy a nabírat vědomosti, které jsem skutečně do života potřeboval. Ať už to byly vědomosti z oblasti investování, podnikání, osobního rozvoje, nebo třeba sportu, duchovna a znalosti celkového fungování systému." a doučit se gramatiku. Jasně - je argument že myšlenka je důležitější ale Vaše gramatika článek dost dehonestuje.
K jednotlivým bodům, jen dva googlové odkazy. Pokud byste měl opravdu zájem o ty které oblasti, asi byste při výběru vzdělání trochu  hledal tak, jako každý kdo se chce vzdělat v určité oblasti.  To, že přečtete Roberta Kiyosakiho a  nekriticky přijmete jeho některé názory není chybou ani Kiyosakiho ani vzdělávacího systému...
http://www.seznamskol.eu/obor-detail/2015-finance-a-investicni-management/
https://www.google.cz/search?client=opera&q=%C5%A1kola+podnik%C3%A1n%C3%AD&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest&gws_rd=ssl

Není jednoduché napsat objektivní článek a dokonce to nese určitou zodpovědnost nad tím, co napíšete vůči čtenáři. Ale tu zodpovědnost budete vnímat až Vám půjde o čtenáře a nikoliv o sebezviditelnění, které je, jak se dle stránek domnívám, Vaší hlavní metou. Berte můj post jako snahu abyste se posunul výše, nepíše Vám do špatně ale chce to dopilovat objektivitu, info z  více zdrojů ne jen víceméně parazitovat na článku Alue, když se tam ta diskuse tak  hezky rozjela...

64 Alue Alue | 11. června 2016 v 14:03 | Reagovat

Byla bych ráda, kdyby se tahle diskuze nevyužívala k reklamě a žebrání o pozornost. A stejně tak bych byla ráda, když už někdo na tu reklamu reaguje, aby psal tam a ne sem, protože to sem nepatří...

65 Kalia Kalia | 11. června 2016 v 18:27 | Reagovat

Doporučuji film Bezva Vejška - příjemně překvapil (nic jsem nečekala, vypadalo to jako typická americká komedie, ale je to k tématu). Změnila jsem si přezdívku, protože ta stará se mi už moc nelíbila.

66 Kaia Kaia | 12. června 2016 v 15:35 | Reagovat

[65]: A jak jsi byla předtím,  jen aby byla ta souvislost jmen :D

67 7Lily7 7Lily7 | 13. června 2016 v 12:10 | Reagovat

[47]: [48]: [50]: no predsa, tak ako si to napisal. My sme dostávali nejaké minusove body a tie sa až sčitovali  na 5ku. Za dalšie, nekontrolovali ulohy kazdu hodinu a vsetkym. Takze tych par minusovych bodov som nazbierala, ked tak som obcas ulohu opisala a pohoda... Občas nejaka 5ka ale to bolo vynimocne. Jo, a tie minuska sa dali vynulovali s pluskama ak sme na hodine nieco k veci povedali ;) proste u nas to nejak uplne jednoducho slo, aj ked vačšina deti si ich pravidelne robila. No aj ked na anglictinu ma bavilo ucit sa slovicka a podobne, ale to bolo ucenie a nie nejake hluposti :) alebo aj matiku som na zakladke mala rada a na gymplu? No to bolo este jednoduchsie nerobit si domace ulohy, ani sme ich tolko nemali a ked tak ani nekontrolovali.

68 Ashi Ashi | 16. června 2016 v 22:37 | Reagovat

Střední školu jsem nedokončila, kvůli šikaně děcek, později i učitelů, znechutila mi můj obor natolik, že to byla už ztráta času. Od té doby mám tolik pracovních zkušeností, že jsem za to ráda. Také mi ukončení školy vneslo do života lásku a přítele. Samozřejmě mi i vzalo, rodinu a nezbyly mi kamarádi ze školy, hodně lidí(i ma vlastni matka, otec, teta i děda) mě zavrhly a odešla jsem od nich. Asi mě nejvíce sebralo, to "plyváni" na člověka a bez maturity, ehm podle některých menecennost. Je to rok a zanecha to poradne jizvy, se takhle utrhnout od matrixu. Jeste ted se z toho dostavam.

69 Alue Alue | 17. června 2016 v 8:19 | Reagovat

[68]:  To rozhodně nejsi jediná s podobnou zkušeností,   emnou se lidé přestali bavit kvůli mnoha podobným věcem, které jsou čistě osobní, nijak se jich netýkají, ale tááák strááášně to nezapadalo do jejich konceptu, že konec. Ani je nezajímalo vysvětlení, proč třeba dělám něco jinak, než normálně.

70 atrej ystma 77 atrej ystma 77 | E-mail | 31. března 2017 v 19:07 | Reagovat

Školní systém se násilně snaží zaměstnat dětskou mysl odporným, na pěstování ega založeným diktátorským způsobem. Já to musím vědět, protože chci být učitel a byl jsem svědkem náslechů, kde jsem s tím, co se tam dělo, absolutně nesouhlasil.

Vlastně ne tak úplně chci být učitel, spíš jsem byl "donucen" jít studovat něco dál, protože jsem dělal gympl. Můj jasný cíl je pokusit se po dostudování učit na nějakou alternativní školu, zatím se mi nejvíce líbí principy Waldorfu. Pokud však zjistím, že jsem v čemkoliv já nebo děti omezován a nepodaří se mi způsob svobodného vyučování uhájit, od školství mizím.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama