Kniha Anděl strážný: Je v prodeji na Alue.cz ZDE!
Sledujte Zápisníček, kde vycházejí aktuální zprávičky. Nejnovější příspěvek: 15.7.

Jak dát do pořádku střevní mikrofloru

14. května 2018 v 0:54 | Alue K. Loskotová |  ► ZDRAVÍ
Poměrně přesné odhady říkají, že ve střevním systému člověka je 70-80% jeho celkového imunitního systému a tento buněčný systém by zabral rozlohu asi pěti fotbalových hřišť. Žije v něm několik desítek trilionů mikroorganismů, patřících do asi 1000 druhů bakterií, které obsahují více než 3 miliony genů, což je 150-krát více než je má lidský organismus.

V současnosti se pro něj vyhrazuje termín střevní mikrobiom, což je suma genů všech druhů mikroorganismů, žijícího ve střevě. Z nich je však dominantních a pro lidský život důležitých asi 40 druhů. Imunitní systém člověka váží asi 1,5 kg a jeho střevní mikroflóra více než 1 kg (některé prameny uvádějí až 2,5 kg). Každý člověk má vlastní a jedinečné složení střevních mikroorganismů. Je to cosi neopakovatelného, což definuje každého dospělého asi jako otisk prstu. Už z těchto informací je zřejmé, že imunitní potenciál lidského střeva je obrovský. A stejně velký je i vliv střevní mikroflóry na imunitní systém člověka.


Co je to vlastně ta střevní mikroflóra?
Střevní mikroflóra jsou bakterie nacházející se v tlustém střevě, které mají příznivý vliv na náš organismus. Udržují rovnováhu mezi střevními mikroorganismy, brání nadměrnému rozmnožení škodlivých bakterií, které mohou způsobit střevní onemocnění jako průjmy, nadýmání a podporují imunitu. Jsou důležité při tvorbě vitamínů, zlepšují vstřebávání vápníku, fosforu a železa a předpokládá se jejich vliv na ochranu před alergiemi.

Vývoj střevní mikroflóry začíná hned v den narození
Střevní mikroflóra se začíná tvořit od narození, její složení se během života mění a napomáhá kvašení vlákniny. Probiotika jsou kmeny mikrobů, které jsou pro člověka symbiotické (neškodné bakterie živící se zbytky potravy hostitele) a po jejich aplikaci pozitivně ovlivňují hostitele. Probiotika jsou jednoduché cukry, které jsou komenzálními kmeny bakterií ve střevě metabolizovány.
Osídlení trávicího traktu začíná při přirozeném porodu přechodem dítěte porodním kanálem. U dětí narozených císařským řezem tato forma kolonizace chybí.
Mezi v dětství nejhlavnější a nejprospěšnější patří přirozený (vaginální) způsob porodu a kojení. Už při porodu dochází k prvnímu osídlení sterilní trávicí trubice plodu fekálními mikroorganismy (Enterobacter, Streptococcus, Staphylococcus), které spotřebou kyslíku vytvářejí příznivé podmínky pro anaeroby, které se právě chystají vstoupit do trávicí trubice dítěte. Kojenec dostává s mateřským mlékem další bakterie, které budou v budoucnu jeho tělu velmi prospěšné (Lactobacillus, Bifidobacterium). Další fází ve vývoji střevní mikroflóry, od které se v ní již nacházejí prakticky jen anaeroby, je přechod od kojení na normální stravu, tedy kolem prvního roku života.
V dalších 2-3 letech se vyvine základ střevní mikrobioty, která přetrvá v těle celý život a nezničí ji ani nejsilnější antibiotika. Ta tvoří jádro, které představuje "střevní genom".

Vliv na střevní mikroflóru má:
  • zralost novorozence,
  • jeho výživa - dítě by mělo být pro správnou tvorbu mikroflóry kojené minimálně půl roku,
  • případné užívání léků, zejména antibiotik
  • umělá výživa pokud není dítě kojené mateřským mlékem.

Které faktory mohou narušit střevní mikroflóru?
Porušení mikrobiální rovnováhy ve střevě vede k zažívacím problémům jako průjmy, nadýmání, nebo může vést ke snížení imunity.

Faktory, které mohou narušit střevní mikroflóru:
  • antibiotika a jiné léky
  • stres
  • nevhodné diety
  • nevhodné stravování
  • stárnutí
  • některá onemocnění
Funkce mikroorganismů trávicího traktu
Funkce těchto mikroorganismů jsou následující:
  • zlepšení trávení potravy a dokvašování jejích ostatků
  • syntéza některých vitamínů a biologických látek důležitých pro životní funkce
  • přispění k detoxikaci střevního traktu
  • úprava pohyblivosti střev
  • vytvoření nepříznivého prostředí pro působení hnilobných a patogenních bakterií
  • stimulace a vyzrávání složek imunitního systému, odpovědného za vytvoření imunity a imunologické tolerance
  • inhibice faktorů měnících prokancerogenní látky na kancerogenní
  • antialergické působení
  • úprava hladiny cholesterolu
  • vývoj fyziologických mechanismů
  • tvorba látek pro výstavbu vlastního těla
  • získávání energie pro tělesnou aktivitu
Jak se dá podporovat zdraví střevní mikroflóry?
Probiotika se doporučují používat u předčasně narozených novorozenců, u dětí narozených císařským řezem, u nekojených dětí, u dětí s alergiemi a ekzémem. Využívají se při léčbě antibiotiky, snižují riziko kazivosti zubů, jsou nápomocné při léčbě infekce Helicobakter pylori, při syndromu dráždivého tračníku, při autoimunitních zánětech střeva jako ulcerózní kolitida a Crohnova nemoc, u pacientek s opakujícími se gynekologickými záněty.

Pokud užíváte antibiotika je nutné probiotika užít až s několikahodinovým odstupem. Probiotika se užívají s jídlem případně hned po jídle. Počet užitých dávek za den záleží od výrobku - zpravidla se berou jeden až tři tobolky denně. Mohou se používat i jako prevence cestovatelských průjmů, kde je jich třeba začít užívat alespoň týden před vycestováním. Obnova střevní mikroflóry trvá různě dlouho - několik málo dní až 2 týdny.

Úprava střevní mikroflóry probiotiky a prebiotiky je dnes již plnohodnotnou léčbou. Jejich použití při prevenci narušení rovnováhy střevních bakterií při léčbě antibiotiky je již standardem. Zkoumá se jejich využití v prevenci nádorových a autoimunitní onemocnění. Pro příznivý efekt je důležité dodání dostatečného množství bakterií, důležité je jejich správné skladování, neboť bakterie jsou citlivé na změny teploty a správný důvod užití probiotik.

Jaké potraviny je dobré konzumovat?
Probiotika se hojně nacházejí také v potravinách. Bohatým zdrojem střevu prospěšných bakterií v:
  • kyselých mléčných výrobcích,
  • acidofilním mléce
  • kefíru
  • zákvasu,
  • žinčici
  • syrovátce,
  • jogurtech,
  • brynze
  • kysaném zelí
A jak střevní mikroflóře ubližujeme?
Střevní mikroflóru můžeme narušit i nesprávnými stravovacími návyky zejména jednotvárnou stravou a konzumací alkoholu.

MUDr. Marek Ondráček: Střevní mikroflóra a imunita
https://www.youtube.com/watch?v=dSC-7fvj2Hg


 


Komentáře

1 ilustore007 ilustore007 | Web | 14. května 2018 v 16:05 | Reagovat

My jsme zkoušeli při nemoci s antibiotiky probiotika a člověk se cítil lépe :-)

2 AhojAluška AhojAluška | 14. května 2018 v 23:15 | Reagovat

Užíval som probiotiká BioKult v počte 10 kapslí denne, čo je obrovská dávka. Zároveň som držal špeciálnu uhľohydrátovú diétu, tzv. GAPS diétu podľa tejto knihy: https://goo.gl/NdPpRW
Diéta mi pomohla, človek sa cíti neuveriteľne fyzicky silný, športovci a ľudia so sklonom k únave môžu GASP diétu vyskúšať. GAPS diéta určite ovplyvní aj psychiku (kniha je zvlášť pre autistov a pomáha pri psych. chorobách) Len mám pocit, že s tými probiotikami som si zaviedol určitého parazita do tela. Ak by som nabudúce mal užívať probiotiká, radšej domáci jogurt, alebo kvasená zelenina, skrátka už len prírodné probiotiká. Po týchto skúsenostiach nemám k probiotikám z obchodu dôveru.

3 Paskalina Paskalina | E-mail | 16. května 2018 v 20:20 | Reagovat

výborný je Enterol- Saccharomyces bulardii v tabletách

4 Elfí Elfí | 18. května 2018 v 12:57 | Reagovat

Momentálně tohle téma dost řeším, hlavně prevenci výskytu parazitů... probiotika mi nikdy moc nepomáhaly, přišlo mi, že to nic nedělá, ale mám dobré zkušenosti s kvalitní spirulinou nebo chlorellou. A úplně nejlepší je domácí kysané zelí :-)
Mimochodem, nechci rejpat, ale máš chybu v nadpisu, mám za to, že *do pořádku* se píše zvlášť, není to příslovce :-)

5 aston aston | E-mail | Web | 30. května 2018 v 21:40 | Reagovat

Rád bych doporučil sypaný přípravek Colonfit od Topnatur, který obsahuje přátelské bakterie pro obnovu funkce střeva.

https://www.zbozi.cz/hledani/?q=colonfit

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama