Kniha Anděl strážný: Je v prodeji na Alue.cz ZDE!
Sledujte Zápisníček, kde vycházejí aktuální zprávičky. Nejnovější příspěvek: 18.9.

Jak vyřešit problémové partie břicho, zadek, stehna - Díl 2.

27. června 2018 v 0:54 | Alue K. Loskotová |  Nauka pro zdraví
Cvičení a pohyb
Základem je přirozený pohyb. Tedy chůze, ideálně v přírodě. Jestliže chceme zařadit další cviky, tak je to chvályhodné a velmi to doporučuji. Začala bych těmi, které působí na srovnání těla do jeho gravitační osy a napravují tělesné deformace. Tím rozběhneme lepší fungování tělesných struktur a rozproudíme tělesné tekutiny. To vede k zeštíhlení, úpravě usazeného tuku, vyhlazení pokožky. No a hlavně ke zdraví.
Skvělým tukožroutem a zpevňovačem (nejen) zadku je kettlebell swing. Naučte se ho ale pod odborným vedením. Skvělé jsou i další komplexní cviky - dřepy, mrtvé tahy… Naopak méně účinná jsou různá zakopávání a jiné izolované cviky, co jsou běžně k vidění v posilovnách.
V každém případě nezapomeňte, že posilovat s jakoukoliv zátěží bychom měli jen správně postavené tělo. Jinak prohlubujeme své deformace.



Co je esencí, chceme-li mít harmonické tělo:
Zjistit, jak na tom jsme - z hlediska tělesných deformací, nadváhy, apod.
Zaměřit pozornost na to, jak chceme vypadat a cítit se.
Najít funkční možnosti, jak individuálně pracovat a začít.
Dobře jíst a dobře spát - kvalitní strava a spánek napomáhají hormonální rovnováze v těle. A to se vyplatí! Např. hormon leptin řídí, kdy dostaneme hlad i kolik energie uložíme do zásob. Má vliv na záněty v těle i na to, zda dostaneme neovladatelnou chuť na sladké.
Hýbat se podle svých současných možností.
Vykašlat se na rychlé a dlouhodobě nefunkční zásahy (liposukce apod.)
Zavést funkční zásahy (např. funkční cviky, práce s "obalem těla", baňkování)
Vědomě oceňovat naše tělo, jako skvělý funkční systém, který chceme podporovat v jeho zdravém fungování.


Ploché břicho - štíhlý pas. Jdeme na to!
A pro inspiraci mrkneme na Google…
"Toužíte po štíhlé sexy postavě? Nemůžete se zbavit nafouklého břicha? Pořiďte si zeštíhlující pás Miss Belt, který vykouzlí ploché bříško za pár sekund."
Bezva, tyhlety pásy a přístroje, co jakoby zhubnou za vás, to je něco. V každém případě to nefunguje. Jakmile uzamknete své tělo do takové svěrací kazajky, dočasně zeštíhlíte. Ovšem jakmile to sundáte, je to ještě horší, než předtím. Všechny tyto vymoženosti totiž ještě zhoršují průtok tělesných tekutin. A naším cílem je přesný opak. My potřebujeme dostat naše tělo zpátky ke svému přirozenému funování, kde lymfa, krev a mozkomíšní mok proudí, jak mají.
Už jsem psala, že doporučuji se na celou situaci podívat "od podlahy". Tedy hledat opravdovou příčinu potíží a zapracovat na jejím vyřešení. Ideálně podle pravidla 80/20 - tzn., zbytečně se nenadřít (pokud tedy není dřina vaším koníčkem).

Co tu máme dál? Strava a cvičení. Kromě různých pomůcek, které fakt dlohodobě nefungují, se to hemží na netu radami, co jíst a jak cvičit. To už je lepší. Proč to ale nefunguje na každého? Že by slabá vůle? Ne tak úplně. Je potřeba to dělat správně. A někdy ani to nestačí - hlavní příčina většího bříška může být totiž i jinde. Nebudu předbíhat - pojďme se na to podívat postupně. Z následujících "doporučení" si vyberte ty, které vám vyhovují. Ideální je zapojit většinu, samozřejmě vždy s individuálním přístupem.

Strava
Jaký jídelníček funguje nejlépe na zhubnutí břicha? Často se říká, že hubnout se musí po celém těle, že jenom na určitých partiích to prostě nejde. Jenže… jsou jisté zákony… Jednoduše řečeno - to jde! Je tedy potřeba zapojit i další spolupůsobící faktory, o nichž bude řeč dále. Každopádně - lze ovlivnit (ne)ukládání tuku na břiše.

Sniž kortizol
Důležitou veličinou je hormon kortizol. On totiž zmenšuje svaly a zvětšuje (drží) tuk v oblasti břicha. Kortizol je známý jako stresový hormon, z čehož logicky vyplývá nutnost "hodit se do klidu". Jsme-li v permanentním stresu (jehož míra je velmi individuální), máme permanentně vyplavené příliš velké množství kortizolu - což dost vadí. A odrazit se to může, mj. i na břiše.

Snížit hladinu kortizolu můžeme i jinak, než pouhou regulací stresu. Zde je malý výčet možností:
  • dostatek spánku
  • intenzivní intervalové cvičení (HIIT)
  • snížení konzumace cukru
  • zvýšení konzumace zdravých tuků (hlavně omega-3)
Co se týká stravy, která obecně funguje nejlépe na hubnutí (ale především na zlepšení celkového zdraví), jsou důležité již zmíněné poslední dva body.

Sniž konzumaci sacharidů
Hlavně cukru, fruktózy (včetně agáve!), medu… a taky obilovin. Většina výrobků z obilovin, které dnes konzumujeme, se totiž mění rychle na jednoduchý sacharid a v našem těle posléze na tuk. Obzvláště vypíchnout bych chtěla tu fruktózu, schovanou např. ve slazených mléčných výrobcích, sladkých nápojích, přemíře sušeného ovce a v tzv. "dietních" light potravinách. Fruktóza není žádný jed, ale v takovém nadbytku na ní nejsme připraveni. Mj. vede její nadměrná konzumace k tukovatění jater.

Zvyš konzumaci zdravých tuků
Ano, i živočišných nasycených tuků a živočišných zdrojů omega-3. Pozor - důležitým předpokladem k navýšení tuků je ale současné snížení sacharidů. Skvělé je např. avokádo, ořechy, tučné mořské ryby, vaječný žloutek, kokos a produkty z něj. Opatrně s mléčnými výrobky, ne každému vyhovují - viz následující bod.

Pryč s nafouklostí
Potíže s trávením jsou dnes dosti běžné - nadýmání, zácpy, břicho jako kámen. Jednou z příčin může být intolerance na některou z potravin. Často zjišťuji u svých klientů intoleranci na pšenici, mléko, vejce, kvasnice a různé druhy ořechů.


Správné postavení pánve

Mnoho z nás má tzv. překlopenou pánev (i já). Vypadá to jako vystrčený zadek a prohnutá bedra (hyperlordóza). Nerovnováhou mezi ochablými břišními svaly a zkrácenými bederními svaly se tento problém prohlubuje. Řešením není pouze začít posilovat břišní svaly. Je potřeba komplexního přístupu, včetně protahování vazivového pásku uprostřed těla (tzv. linea alba).
Zodpovědně mohu říct, že jsem mnoho let měla opravdu nabušené břišáky, ale mojí hyperlordózu to nijak nevyřešilo. Překlopená pánev znamená i vyvalené břicho! Vnitřní orgány tlačí na břišní stěnu a vy vypadáte, jakože máte větší břicho, i kdybyste měli "nula procent" podkožního tuku! Přitom lze vypadat skvěle i s 25 % tuku na těle (ženy). Opravdu to není jen a pouze o množství tuku na těle, ale také o jeho správném rozmístění.
(pozn. Alue: U ženy je nejnižší zdravé procento tělesného tuku 15%. Cokoliv pod už je nemoc, neplodnost, anorexie, podvýživa, ztráta menstruace. 20-25% znamená zdravou míru. 25% není moc!! A skvěle takhle vypadá každý. Nula procent tělesného tuku, nebo cokoliv pod 15, je nereálný nesmysl. U muže je zdravá míra tělesného tuku okolo 15%)
Překlopená pánev může zapříčinit i neplodnost, problematické těhotenství, pokles pánevního dna, inkontinenci, silné bolesti při menstruaci a další potíže. Opačným problémem je předsunutá pánev, kde mohou být potíže např. se zácpou. Oba případy znamenají špatné postavení pánve a lze s tím úspěšně pracovat. Stačí znát a pravidelně provádět jednoduché cviky, např. uvolňování v kyčelním kloubu.

Cvičení
Omezení stravy, aerobní cvičení a pár cviků na břicho - to je běžná praxe většiny lidí, když je začne obtěžovat jejich nevzhledné břicho. Skvělá je svižná chůze, jakožto aerobní pohyb. Každopádně začít dřít ve stylu 200 leh-sedů denně vám přivodí maximálně vyhřezlou plotýnku. Přiškrcení kalorií vás zase perfektně vystresuje a ubere vám energii.
Moje doporučení zní, nejprve se zaměřit na analýzu a odhalení případných deformací na těle a jejich následnou nápravu. Pohyb je skvělý, posilování je pro většinu z nás přínosné, když se dělá správně. Ale pozor na prohlubování dysbalancí na těle.
Co se týká posilování, vhodné je zapojovat tělo komplexně - mezi dobré cviky patří třeba plank, správné cvičení s kettlebell (swingy, TGU, případně další cviky). Na snižování tělesného tuku fungují dobře také intervalová cvičení.)
Doporučuji také naučit se správnému dýchání (se zapojením bránice při výdechu), stání, sezení i chůzi. Je to něco, co děláme zas a znovu každý den, stále. Takže je fajn, aby nám to pomáhalo, ne škodilo. Správné dýchání a držení těla dělá zázraky. A dnes už vím, že ne pouze jednorázově, ale trvale.

Shrnutí
Řešíme-li estetiku břicha, nestačí snížit kalorie a makat v posilovně. Naopak, není to až tak potřeba a může to dokonce uškodit. Jedním z častých problémů jsou ochablé břišní svaly, zkrácené bederní svaly a s tím spojené posunuté postavení pánve. Ta bývá překlopená dopředu, vzniká hyperlordóza, bolesti zad. Tělo je mimo svoji gravitační osu a dalším zatěžováním se deformace prohlubují, nabalují se další zdravotní potíže (např. gynekologického rázu). Existuje komplexní přístup, který s tímto pracuje a se kterým mám osobní zkušenost. Zahrnuje tzv. kalibraci těla, hmatové techniky, techniky pro aktivaci a posílení svalů a mnoho dalšího. Zlepšuje trávení a správné hospodaření s tukem v těle.
Předpokladem pro štíhlé a zdravé tělo je i správná výživa. Kromě omezení průmyslově zpracovaných potravin a cukru, doporučuji vyměnit nadbytek sacharidů za zdravé typy tuků.
Méně je někdy více a proto i s výběrem cvičení buďte uvážliví. Jinak řečeno, zničit se umí každý ňouma.

konec série
použité zdroje:


 


Komentáře

1 Ivour Ivour | 29. června 2018 v 7:08 | Reagovat

Bohužel v článku žádné řešení toho špatného postavení pánve není. Já mám s břichem problémy celý život, o to hůř že jsem jinak štíhlá, protože pak vypadám těhotně. Jím zdravě (ale rozhodně nedržím diety), cvičím, tancuji, věnuji se akrobacii, chodím, jezdm na kole.... zkrátka se hýbu dost, stres nemám a stejně se mi nikdy nepodařilo se většího břicha zbavit :-(

2 Jiskra Jiskra | 29. června 2018 v 18:44 | Reagovat

A co Dornova metoda?

3 Ježovka Ježovka | 3. července 2018 v 19:34 | Reagovat

Ten týpek na konci :-D Docela fajn.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama